Min første

Er en dag med mye mimring i dag. Først mimrer jeg meg gjennom de siste ti åra i innlegget Et tiår har gått…..Så har jeg vært en tur ute hos Høvdingen. Da blir det gjerne litt mimring om Gamle dager, eller historieformidling som Høvdingen kaller det. Det er nok mest riktig. Som regel mimres det om tider lenge før jeg ble født. I dag også før Høvdingen ble født. Det var høytlesing av ri bok skrevet i 1925.  Nå tenkte jeg jeg skulle ta en runde med Min første…  inspirert av Ut i friluft  som igjen er iinspirert av Vera Lynn.

Min første leke. Usikker, men gnomen tror jeg muligens må ha vært en av mine første leker. Det var et gult tøyvesen med blått og grått hår, ingen armer men to ben. Hadde muligens en gang pålimte øyer, men de husker jeg ikke. Aner ikke hvem som ga meg den eller når.

Mitt første kjæledyr. Var kanskje ikke kjæledyret “mitt”, men familie- og jakthunder Ruska.

Mitt første hjem er huset hvor jeg akkurat besøkte Høvdingen. Det ligger i Min Barndomsdal,.

Mine første sko har jeg ikke noe bevisst minne om.

Min første ransel så omtrent ut som den på bildet. Jeg fikk den av Bestemor og Bestefar, og var selv med Bestemor til Hønefoss og kjøpte den.

Mine første og eldste søskenbarn Jeg har kun to kusiner. De er søstre, og den eldste av dem er tre år yngre enn meg.

Mitt første barnebarn Jeg har ikke fått noen barnebarn (ennå).

Første gangen jeg fikk mensen var jeg 14 år.

Min første kjærlighetshistorie Det var mange forelskelser. Om noen av de var gjensidige vites ikke. Ikke før en beskjeden gutt i paralellklass3n og jeg ble et par I 9. Klasse. De andre fikk satt en effektiv stopp for det. Vi var nok mobbet fra før begge to, at vi ble et par gjorde ikke situasjonen lettere…. Så da ble det slutt.

Mitt første kyss. var ikke med han i avsnittet over, eller kanskje var det det? Det skulle nok mange ha likt å vite i 1982.

Min første reise alene var en ukes speiderleir på Nes i Ådal sommeren jeg fyllte 11. Jeg lengtet vanvittig hjem, men blånektet da Mamma kom på besøk og jeg fikk tilbud om å bli med hjem. Hjemlengsel jeg? Nei, jeg skulle være på leieren.

Min første graviditet var da jeg gikk med Datteren. Jeg var 24 da jeg ble gravid.

Min første bil var en safaribeige VW 1500, boble. Hadde myr moro i og med den bilen. Den oerlevde kollisjon med en skurtreskere, men endte sine dager etter at den dessverre ble litt flat etter å ha landet på taket i ei grøft borte i Hurdal. Jeg satt bak rattet begge gangene.

Min første mobiltelefon var “den lille gule”. En relativt stor telefon i forhold til dagens. Klumpete og med en liten antenne. Jeg fikk den av Gamle Gubben Grå da jeg fylte 33. Det var i 1999.

Min første datamaskin var en stor, klumpete stasjonær PC Gamle Gubben Grå og jeg skaffet oss en eller annen gang i siste halvdel av 1990-tallet.

Dette var mine første…. Husker du dine?

 

 

13 kommentarer
    1. Mange merkelige spørsmål der.🤗😅
      Passer kanskje best for det kvinnelige kjønn de spørsmålene.👌🏻
      Den første skolesekken husker nok de fleste av oss. Skolestart er en viktig milepæl i livet.🤗

    2. Merkelig eller ikke merkelig , et par jentespørsmål, men… moro å lese og gøy å skrive innlegget syns jeg… mimring er koselig! Du skriver morsomt og fengende, og etterlater oss til å måtte tenke litt ekstra! Gøy👌

    3. Og den ranselen er bare lekker 🙂 Husker den var i andre sitt eierskap rundt meg – og jeg likte rutene…. 🙂 Også var den rød da 🙂
      Mimring å lage dette innlegget . Gøy 🙂

      1. Storesøster hadde helt rød ransel. Litt sånn blank. Den var lekker, men jeg ville jo ikke ha lik! Det var 13 måneder mellom oss, og vi ble opp til skolealder ofte kledd likt og fikk like ting kanskje i forskjellige farger.
        Innen jeg begynte på skolen var vi veldig bevisst at vi ikke skulle ha like klær og like ting-

    4. Artig å mimre tilbake! Ranselen min var rød og blank, og så husker jeg en stor gul bamse og en apekatt som jeg vant på lotteri. Min første reise alene tror jeg må være leirskolen på Osterøya da jeg fylte 13, men mulig det var en lokal speiderleir før det 🤔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg