Mitt stamsted.

Jeg har ofte skrevet om kafeen til Kirkens Bymisjon her i Hønefoss, og at jeg gjerne tar en kaffe-latte der.  Og ja det er et veldig hyggelig sted. Spesielt på sommeren liker jeg å ta kaffekoppen der.  De har bord ute på torget så det er et ypperlig sted å sitte å studere folkelivet.
Men det er ikke der jeg drikker de fleste kaffekoppene når jeg drar til Hønefoss for å kose meg med en kaffe-latte. Nei, det er på Pasta cafe’ og Restaurant inne på Kuben, byens kjøpesenter.

Det er flere spisesteder på senteret. Både kafeen Kanel og Burger King i tillegg til Pasta cafe’, men jeg havner i 9 av 10 tilfeller opp på Pasta Cafe’. Det har blitt “mitt stamsted”.  Kanskje ikke så rart. Jeg mener hvem går på Burger King hvis en ønsker å kose seg med en kaffe-latte? Mulig de har det der, det vet jeg ikke, men det er liksom kjappe, billige burgere laget på samlebånd man er på leiting etter hvis man oppsøker Burger King.
Gamle Gubben Grå og jeg var der en gang i 2021 og sjelden har vi følt oss så gamle og bortkomne. Det kan du lese om her.
Kanel har koselige lokaler, og deres Pekapai er bare helt nydelig. Men stedet har langt i fra den samme servicen som på Pasta Cafe’. De har to ganger glemt bestillingen min, og en gang insistert de på at jeg hadde bestilt kaffe-latte med havremelk!!!!  Jeg mener, ser denne kjerringa ut som en gamp (eller ei merr) som gomler havre? Jeg forklarte dama at melka kommer fra kua og ikke fra havre. Hun holdt på sitt. Jeg hadde bestilt kaffe-latte med havremelk, dermed basta! Så jeg måtte pent drikke skvipet eller gå et annet sted.

Når jeg kommer bort til disken på Cafe’ Pasta er det ingen som en gang tenker på å foreslå havremelk. De vet hva jeg skal ha. En enkel kaffe-latte med karamell, og nei ikke salt karamell.
Jeg har opplevd at de lager kaffe-latte etter et bekreftende nikk fra meg når de likevel står ved kaffemaskinen for å lage kaffe til kunden foran meg. En gang jeg hadde satt meg ned ved et bord men ikke bestilt enda, jeg ventet på Gamle Gubben Grå, spurte den ansatte mens hun ryddet av nabobordet om hun skulle komme med en kaffe-latte til meg. Da har man opparbeidet seg stamkunde-status. Nei, jeg gikk til kassa og bestilte selv.

Det jeg liker med stedet er den alltid hyggelige og smilende betjeningen. Du føler deg virkelig velkommen. De har forstått sammenhengen mellom å få gjestene til å trives og at de kommer tilbake.
De er flinke til å holde det ryddig og rent. Bordene blir ryddet med en gang gjestene er ferdig, uten at man føler at de forsøker å kaste deg ut av lokalet så fort du har fått i deg det du har betalt for. Gulv blir feid eller vasket når det trengs, for eksempel hvis en barnefamilie har vært på besøk og en pomme-frittes bit, en serviett eller noen smuler har havnet på gulvet.
At man og har ypperlig utsikt til folkelivet på senteret er selvsagt og et pluss, men det er ikke hovedgrunnen til at jeg besøker dette stedet når jeg føler trang for en kaffe-latte. Det er på grunn av at det er et trivelig sted med hyggelig betjening. De gangene jeg skeier ut med noe mer enn kaffe-latte har jeg heller ikke blitt skuffet.

I går var vi i byen. Jeg skulle til frisøren, så da ble det kaffe-latte. Jeg trenger vel ikke si hvor vi kjøpte den? Både hårklipp og kafe-besøk ble tatt på senteret. Kjerringa hadde ikke lyst til å teste hvorvidt det var is og holke på gater og torg.

 

2 kommentarer
    1. Jeg liker også å ha noen stamsteder. Moro å prøve noe nytt av og til, men deilig med stamsteder også. Der kan jeg finne roen på en annen måte. Jeg drikker på havremel, begynt med nå. Tåler litt dårlig laktose. OG ikke med noe smak. Bare PLAIN 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg