Nesten klar for påske.

Åh så godt! Denne dagen starter bra. I stedet for å starte dagen med å skrive om uvesentlige ting som terrorister og straff så kan jeg ta for meg viktige saker som mat og ukemenyer.  Jeg vil tro det vil gi flere lesere.

Påsken ligger for døra. Vi har planer for i morgen, slektas årlige påskeskirenn. Men ellers er avtaleboka tom. Jeg lurer på hvor lenge det er til Gamle Gubben Grå begynner å dra fram vannkanner og tømme fryseren for ferdiglagete middager og forventer at jeg full av entusiasme pakker sekken.  Pakker sekken og reiser fra varm dusj. do få meter fra senga og om kanskje ikke akkurat vår så i det minste begynnende bare veier. Reise opp i fjellet for å grave oss inn til ei hytte uten innlagt vann og strøm og med utedoen flere hundre meter nede i lia.
Jeg sjekker yr.no. De fineste dagene er utvilsomt i starten av påsken.
Jeg trives på hytta jeg, men jeg liker ikke tanken på å reise etter vinteren når den endelig begynner så smått å slippe taket. Turer rundt på for eksempel Kreta virker langt mer forlokkende.

Nei la oss glemme snø og vinter litt og heller snakke mer om mat og menyer. I dag skal vi ha potetpai med bacon.

Dagens outfit er så langt koseklær. Men i løpet av dagen blir det byttet ut med litt turklær. Jeg har nemlig tenkt meg opp for å sondere forholdene for årets påseskirenn. Vil det være mulig å komme seg frem uten ski? Jeg har ikke hatt ski på beina siden jeg knakk ankelen i 2021, og kun en gang siden jeg tok kneet i 2013. Jeg liker å ha mer kontroll på beina enn det man har med to glassfiberplanker spent frem under beina. Så i dag blir det sonderinger.

Først skal jeg ha en litt lat morgen. Våkne litt sakte. Det var kommunestyremøte i går. Jeg var ikke hjemme før klokka var over 21. Jeg kjenner jeg er litt sliten i dag. Sliten i hodet mer enn i kroppen.

Så sliten at hjernen helt har slutta å virke er jeg ikke, men det føltes litt slik et øyeblikk på talerstolen nede på rådhuset i går. Hadde prøvd for en gang skyld å bare notere stikkord til et innlegg. Vel, det fungerte ikke så greit.
Fikk jo frem budskapet, men noe stotrende og stammende synes jeg selv. Hva jeg var opptatt av? Frelsesarmeen og gudstjenester, intet mindre.

Jeg fikk pyntet Drømmehuset til påske i går. Solo super og påskemarsipan er handlet inn. Må ha noen grillpølser til skirennet i morgen, men for det meste er jeg klar til påske. Burde vel satt et stort kryss i taket. Når var jeg så klar i forkant av en høytid sist? Jeg mener det er bare fredag før Palmesøndag.

Ta deg en tur ut, gå en tur, plukk stein 

skriver Vibbedille. Den dama har alltid så mange “gode” ideer. For noen år siden fikk hun meg til å strikke på stranda. Men sorry, Vibbedille, jeg tar ikke med meg spade for å gå rundt og grave meg gjennom snøen på leiting etter stein.

Med dette bildet fikk jeg nok frem et smil eller tre. Det er viktig. Viktig å kunne smile og le.

Tom der oppe på toppen forteller leserne sine at han ikke er den som gjør oss sunnere. Han har nok fått tyn fordi han bruker for mye sukker og salt i maten sin. Vel Tom, det er noe av det jeg liker med oppskriftene dine. At det er vanlig mat uten moralske hentydninger til hva man ikke bør og ikke bør spise.
Gamle Gubben Grå er og kokk. Her i huset koser vi oss med maten. Noen ganger er den utrolig sunn, andre ganger er det nok av både smør, rømme, salt og sukker.

Nå starter påsken. Jeg håper alle koser seg sli de vil selv. At man koser seg med påskemarsipanen uten dårlig samvittighet. At man gjerne har fløtegratinerte poteter til lammelåret. Bruk gjerne fridagene ute på ski eller på tur, men hvis du bare ønsker å sitte i solveggen på hytta eller krølle deg sammen på en sofa med påskekrim og påskeegg i umiddelbar nærhet, så gjør du det.
Bruk fridagene til å lade batteriene akkurat slik du ønsker!

Ikke alle har fri. Noen må på jobb selv om det er røde dager på kalenderen. Ikke alle kan sette seg i bilen og tilbringe ti dager på påskefjellet.  Til alle dere, God vakt!

 

8 kommentarer
    1. Hyttetur er fint selv om det er snø i påska.
      Håper dere slipper å måke for mye for å komme dere inn døra.
      God mat blir det helt sikkert hos dere.🤗
      Kanskje du finner noen flere interiørblader på ferden som du kan kose deg med på hytta?🤗👌🏻

      1. Drar vi på fjellet v3nter garantert en måkejobb. Vi har gammeldags hytte med gammeldags sjarm. Det innbefatter håndmåking av rundt 100 meter vei. Det har vært folk oppe i vinter og måkt godt. Både tak ig vei, men det har snødd mer enn nok siden da.
        Blir kos når vi først er fremme og ferdig med gravejobben

        1. Håper dere er kommet dere godt fram og inn i en hytte som er blitt varm og god.🤗
          Kos dere!🐥🐣

    2. Godt å være i rute.
      Spennende om det blir hytteferie på dere da. Her er det kommet masse snø nå, så føler at jeg er på fjellet!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg