Perler

I innlegget Nok et innlegg om rundstykker…. skrev jeg litt nedverdigende om perleriene til Vibbedille

Sannheten er selvsagt at jeg er misunnelig. For Vibbedille er helt rå med de perlene.

Jeg har latt meg friste jeg og. Kjøpt perler og brett og perlet to ugler. Det var utrolig gøy.

Så begynte jeg på en stor edderkopp! Skulle ha den med på slekta Halloween feiring. Men Erna og co ødela slekta planer. Vi er for mange til å møtes. Edderkoppen røyk under stryking – og alt gikk liksom bare til Hen.

Men kanskje, kanskje finner jeg snart frem perlene igjen….

12 kommentarer
    1. Perling har jeg ikke gjort stort av, men en gang i tida broderte jeg bringkluter og belter i perlesøm til hardangerbunad. Det var pirkarbeid. Små perler og ei lita syltynn nål. Det krevde godt syn, godt lys og ei stødig hånd.
      Man skulle tro at det er helst kvinner som driver med dette, men neida, det er noen menn også. Sikkert flere enn vi tror. Jeg kom en gang i kontakt med en som jobbet på Smelteverket i Odda. Han håndterte smelteovner hver eneste dag. På fritida broderte han perlesøm til bunader. Snakk om kontraster. 😄
      I går begynte jeg med et puslespill. Motivet er Notre Dame. 1500 brikker. Tidtrøyte for hele våren tenker jeg. 😄

      1. Takker!
        Jeg bodde noen år i Hardanger på 1980-tallet, og ble kjent med ei på min alder som broderte forskjellig til hardangerbunad. Vi ble gode venninner, så det var hun som viste meg hvordan jeg skulle brodere med perler. Artig å ha gjort det, selv om jeg ikke husker stort av fremgangsmåten nå. Har en barnebringduk liggende som jeg sydde til min datter. Så jeg har bevis på at jeg har sydd sånt. 😄 Er jo litt kry av den.

    2. Perlerier har jeg ikke prøvd på før, og tror ikke jeg forsøker heller. Holder meg til heklingen jeg. Det er enklest å rydde vekk, mens perler ville ha blitt rot på bordet av.

    3. Nedverdigene? Hvor da? Hmm har ikkje fått med meg det selv om eg leser alle dine innlegg 🙂
      Så vel ja, da har eg i så fall ikkje tatt meg nær av det 🙂
      Den edderkoppen er kjempekul! Eg hadde en helt flokk (heter det det når man snakker om edderkopper?) oppover murveggen her ute. I morgen, eller kanskje fredag har eg en diger perlepakke som skal sendes litt nordover 🙂 Gleder meg!

      Klem Vibbedille 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg