Rolige dager.

God morgen. Det har blitt andre juledag, og fremdeles ligger mange juledager blanke og ubrukte foran oss. Jeg har senkede skuldre og koser meg med familien. Det er dette som er jul for meg. De rolige dagene etter en hektisk innspurt og en julaften med stramt program. Julefrokost, ferdig striglet hus, dusj-logistikk, grøt, kirke, julemiddag, gaver, kaker og kaffe ig så er det plutselig midnatt. I år glemte vi helt å servere riskrem! Pleier å drøye med den til etter gavene og ta den sammen med kaker og kaffe.

Juledagene er derimot forholdsvis rolige. I går for eksempel. vi små-spiste kald ribbe, medister og julekaker gjennom hele dagen. Alle spiser det de har lyst på når de har lyst. Så sitter vi der i koseklær og leser bøker, sover eller sakker sammen. Ingen som må noe. Alle gjør bare akkurat det de har lyst til. Ja uten om å labbe noen turer med hundene da. Det må til. Ellers er det ikke stort som blir gjort.
Ut på ettermiddagen kreket vi oss ut i bilene og dro en tur ut til Høvdingen. Kjørte gjennom vakkert vinterlandskap mens de siste solstrålene farget himmelen rosa.
Hos Høvdingen ble det påfyll av julekaker, kaffe og historier fra gamle, gamle dager.
Når vi kom hjem måtte vi teste noen brett-spill som hadde ligget under treet. Det ble Mafia-bursdag. Utrolig gøy spill. Ikke minst fordi jeg vant begge gangene!!!

I innlegget Nissene på peisen skrev jeg om noen av nissene i samlingen min. Noe etterlyste nærbilder av nissene jeg beskrev, men 22. desember hadde jeg liksom ikke roen til å vandre rundt å ta portrettbilder av julenisser. Det har jeg derimot hatt i dag.

Nissen øverst i innlegget er han som gjemmer kattunger under nisselua si. Lua er løs, så du kan ta den av og se mer på kattungene. Denne nissen tror jeg at jeg har kjøpt selv. Mener jeg kjøpte den på Bjørneparken på Flå.

Nisse-dama på motorsykkel har jeg og kjøpt selv. Tipper det var jula 1990. Gamle Gubben Grå og min første jul sammen. Jeg synes hun var helt rå. Kjøpt på Plenty på Hønefoss. Alderen har tæret på motorsykkel-dama og. Hun har blant annet mistet en arm i løpet av de snart 35 årene vi har hatt henne, men får fremdeles stå lett synlig blant julepynten.

Hanan-Nissen fikk jeg av en kollega som jeg jobbet med att halvt års tid. Jeg hadde vakt på julaften, og det var vanlig at kollegaene ga gave til den som måtte jobbe denne kvelden. Egentlig var det to nisser i den pakka, Denne og en litt lavere versjon. Den er ikke blant oss lenger, etter et stygt fall en travel Lille Julaften.

Denne nissen er et Fretex-funn. Tipper den er fra 50-tallet. Laget av kongle og piperensere, men med plastfot.

Dette er et nissepar. Jeg fikk de i 40-års gave. De er laget av en lokal keramiker. Det jeg aldri helt har forstått er hvorfor det ser ut som om den smilende nissen har en slange kveilet rundt halsen. Jeg er egentlig sikker på at det ikke er en slange, men jeg skjønner ikke helt hva det skal forestille,

Så har vi harenissen som jeg tror har gulrot i gaven sin. Han husker jeg faktisk ikke hvor kommer fra. Mulig gave fra Gamle Gubben Grå?

Denne nissen dukket opp i fjor. Jeg elsker den! Gave fra Eldste Niese. Den er sikkert en meter høy, og får selvsagt ikke plass på peisen. Den står og ønsker velkommen i gangen, Mulig den flytter litt rudt. tror ikke jeg har funnet dens endelige plass.

Fra Gamle Gubben Grå har jeg og fått mange slike flotte nisser. De bodde lenge i Tante-sofaen i jula, men nå bruker vi tantesofaen til å sitte i ved spisebordet så da har jeg hatt problemer med å få plassert de på et fornuftig sted. Jeg vil jo at de skal synes. Komme til sin rett, og ikke bare bli stablet i et hjørne. I år ble løsningen å age en midlertidig hylle i karnapp-vinduet. Fornøyd med den ideen, og det er plass til flere nisser på den hylla til neste år. Alltid kjekt å ha planer for eventuelle utvidelser av nissesamlingen.

 

 

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg