Sminkeshopping….

Som noen av dere muligens husker fra innlegget Kjerring-sminke så er det på tide med fornying i sminkeboksen til denne kjerringa.  Det var jo det jeg dro for å shoppe på lørdag.  Som den observante leser og har fått med seg, har jeg ikke vist dere sminkeshoppingen min.  Jeg kom til å tenke på det når jeg leste meg gjennom toppbloggerne i dag og kom til Annais og hennes sminkeshopping.
En av grunnene til at jeg ikke ha vist dere hva jeg har shoppa av sminke, eller den eneste grunnen for å være ærlig, er at jeg jo la lørdagshandelen til grendehuset på Hen. Der var det ikke sminke, og hadde det vært det så hadde jeg ikke handlet sminke der.
En annen grunn til at jeg ikke liker å shoppe sminke er at jeg ikke aner hva jeg skal kjøpe.  Er det noe jeg har lite greie på så er det dagens sminketrender, jeg suger derfor til meg all kunnskap jeg finner i Annais sitt innlegg.

Jeg har i likhet med Annais kommet i et modus hvor jeg er ute etter den nye favoritt-hverdagsfoundationen min!  Elle, jeg tipper det blir en stund til jeg føler for å buke foundation hver dag. Men sånn som i dag når jeg skal på kommunestyremøte hadde det jo vært greit med foundation i ansiktet.

Akkurat når jeg skriver den setningen der slår en tanke ned i hodet mitt.
Hvorfor det?
Altså ikke hvorfor jeg jeg bør sminke meg før jeg går i et møte hvor jeg møter andre mennesker, garantert skal opp på talestolen og kan risikere at lokalavisas utskremte journalist kan finne på å ta bilde av meg – i tillegg til at hele møtet blir filmet og lagt ut på nett. Et blikk i speilet er nok til at jeg forstår det.
Men hva skal man se etter, hvilke egenskaper skal man lete etter når man velger foundation til ei vokse kjerring?

Jeg leser litt på nett, og finner denne siden. Her har jeg mye å lære!

“Det er bedre med en blank hud som gir ungdommelig glød enn en matt hud som gjør deg 5-10 år eldre!”

 

Det de fleste ønsker er en foundation som gjør at huden bare skal bli jevnere, og som visker bort porer, ru hud og rynker. Dessverre opplever de samme at det er det motsatte som skjer. Foundationen blir liggende som et lag på toppen og heller fremhever tørr hud, porer og rynker enda mer.

For maaange år siden, maaaaange flere år siden enn da Annais gikk på videregående og brukte Dior sin Forever, altså når jeg gikk på ungdomsskolen og begynte å sminke meg hadde vi ikke foundation. Vi hadde brunkrem. LdB Bronze var den mest brukte på Dalsbråten ungdomsskole.  Ofte lå den brunkremen som et tykt lag på toppen av huden uten at det var så mange rynker å fremheve da.

Tone Skip sier at hun alltid når hun skal gi råd om valg av foundation begynne med å spørre om hudrutinene til den hun skal gi råd til.
Det er med foundation som med all annen maling. Resultatet avhenger alltid av hva du gjøre med underlaget før du begynner å male.

Min “hudrutiner”…. litt vann i ansiktet for å våkne, og en dagkrem på en god dag….

Rens og masse fukt er basic, men fjerning av døde hudceller med en peeling/skrubb er helt essensielt for at foundation ikke skal synes.

Jeg trenger altså en peeling/skrubb…. Men hva skal jeg velge da? Jeg har overhode ikke peiling.  Men på nett finner man alltid svar. Jeg kommer til at her må det sterke sake til. vinkelsliper hadde sikkert gjort seg. Så jeg går for en mekanisk peeling. Ette litt lesing bestemmer jeg meg for Fomula-10.0.6.  Mest basert på egenskaper , omtale og ikke minst pris.  Navnet minner meg og om Formel 1. Ja, den vil nok få fart på skubbing og rensing av kjerringhuden.

Jeg fortsetter å lese hos Tone Skipa. Det ta virkelig tid denne sminkeshoppingen.

Har du porer er også rens, skrubb og fukt viktig, men her kan du også bruke en toner etter rensen som trekker sammen porene.

Jeg ha porer så det holder!  All hud har vel egentlig porer? Men altså jeg trenger helt klart noe som kan få porene til å lukke seg igjen etter å ha få renset ut alt som måtte vær der inne.
Men hva slags “toner” bruker man?  Må beskjemmet innrømme at jeg aldri har hørt om produktet.
Også her leser jeg meg opp.  Blir litt mer usikker på om jeg virkelig trenger en toner, det står utrolig mye forskjellig om hvorfor man skal bruke toner. Mulig er det ikke noe jeg virkelig trenger…
Men så var det det med åpne porer i ansiktet da? Vel, etter litt mer lesing finner jeg ut at jeg prøver med litt kaldt vann i første omgang.

Endelig har jeg kommet frem til valg av foundation.

Voksen hud er ofte matt. Det gjør at den ser livløs og gammel ut. For å motvirke det må du hente frem gløden i huden med nok fuktighet. Fuktighetskrem er jo basisen, men foundationen du bruker skal være fri for pudder. Den skal være fuktighetsgivende, og gjerne ha lysreflekterende pigmenter.

Jeg har en foundation i badeskapet. Jeg finner frem flaska og studerer egenskapene dens slik jeg finner de på nett. Skriften på flaska er jo alt for liten, selv med briller. Den er fuktighetsgivende, men inneholder den pudder? Og har den lysreflekterende pudder?  Jeg er usikker, men bestemmer meg for å beholde foundationen min.  Kanskje fungerer den bedre når underlaget er enset? Grunnarbeidet ha vel så mye for det endelige resultatet å gjøre som valg av maling.

Annais ha og kjøpt sine første contour-stick.
Jeg må nok en gang innrømme at jeg ikke aner hva hun snakker om.
Finner ut at det er krempudder i form av stick. Pudder får ette hva jeg har lest meg opp på i dag voksen hu til å se enda med voksen ut, så det trenger jeg ikke.

Setting spray er et kosmetisk produkt designet for å bevare påført sminke på plass i lange perioder. Vanligvis selges i små sprayflasker. Påføringsspray påføres ved å sprute tåke over ansiktet, slik at sminkepåføringen blir fuktig i flere timer.

Litt usikker om kunstig tåkelegging er det jeg trenger på dagens kommunestyremøte, Droppe det produktet og.

Bynspenn. Jeg ha ikke brukt brynspenn siden jeg var svært ung Man sluttet med det en gang på 80-tallet. Det var bare kjerringer som gjorde det. Samtidig har jeg lyse, tynne, nesten fraværende bryn. Det ville gi mer farge til ansiktet hvis jeg faget brynene mine litt. Hm, det der må jeg nok tenke litt på.

Oppsummert så trenger jeg kanskje peeling mer enn ny sminke.  Og en ny rouge. Den gamle er knust, og faktisk kastet.

 

 

16 kommentarer
    1. Det er en jungel det der altså. Og hudprodukter har jeg ikke brukt før nå nylig. Og det er fordi sterke medisiner har tørket ut huden min totalt det siste halve året. Jeg rådførte meg litt med min datter, og litt med en blogger jeg har fulgt i mange år som selger Mary Kay. Svindyre produkter. Jeg endte opp med det jeg trengte aller mest, fuktighet og solbeskyttelse, pluss en liten krem med litt farge i, som jevner ut røde ujevnheter i huden 🙂 Det var ikke foundation, for foundation tror jeg nesten egentlig kun supermodeller som skal se perfekte ut på bilder har bruk for 😉
      Og du, den viktigste egenskapen til en øyenbrynsblyant/penn, er at den “løfter” øynene, og gir et mer våkent blikk. Og det har enormt stor og positiv effekt. Selvsagt brukt med måte 😉
      Lykke til med disse tingene….denne jungelen. Jeg ble faktisk litt klokere av å lese her hos deg nå 🙂

    2. Jeg har ikke peiling på sminke heller. Men jeg har funnet ut hvilken foundation og hudkremer jeg skal bruke og derfor ikke undersøke mer om andre produkter. Jeg er mye hjem nå, så jeg sjelden bruker foundation. Kun dagkrem. Og av og til, blanding av yougurt og honning gir mykere hud:)

    3. Etter å ha tilbrakt store deler av livet i fjøs og på jorder, så har ikke behovet for sminke vært det helt store, hehe. 😉 Det har begrenset seg til skrubb/peeling, fuktighetskrem og solkrem når jeg har husket på det. Sånn ellers en ganske nøytral leppestift og neglelakk når jeg skal være litt finere. 😀

    4. Du slette tid! Alt hva du vet om sminke, foundation og alle de andre produktene vi bare MÅ ha.🤩
      Det er jo en verden så stor at det er jo nesten umulig å sette seg inn i. Jeg er søkk imponert over kunnskapen.🤗👍🏻

    5. Å hjelpes… Ler..
      Her kan har du nok å forske i… Herlig skrevet.. Elsker slike innlegg altså… Kjerringtanker leverer..
      Du får kjøpe deg en ting om gangen og spe på etterhvert.. Begynn med en Rouge.. Det frisker opp og solpudder liker jeg..

      1. Ja det var den rougen….
        Men hvis man i “min alder” ikke skal bruke pudder…. Finnes det rouge som ikke er i pudderform? My forskning som må til, for jeg liker å ha litt farge på kinnbena hvis jeg sminker meg.

        1. Det gjør det ja, kremrouge finnes….Så det er bare å spørre eller se etter..
          Husker jeg kjøpte på Body Shop – de var suverene og ha med på tur for de knuste ikke..

    6. Dette her har jo vært en del av jobben min i en 15-20 års tid, så jeg bistår mer enn gjerne om det skulle være ønskelig!
      – Her og nå, kan jeg iallefall si at målet med det hele, må være at du skal føle deg vel selv. For deg, som ut i fra hva jeg har forstått, aldri har hatt noen interesse for sånt som kosmetikk, og dermed ikke er vant med å bruke særlig, så vil dette, nærmest uten unntak, si at komfort og velfølelse er betinget av at det påføres svært så begrensede mengder. – Iallefall frem til en eventuelt venner seg til de utseendemessige endringer som avstedkommer. I første omgang, vil det dermed holde lenge med en ‘nybegynnerpakke’ bestående av en farget dagkrem (ikke foundation/brunkrem, men en helt vanlig krem som påføres som om det skulle vært spenol, for å si det sånn), en mascara (og muligens en blyant), en leppestift og eventuelt et solpudder.
      Hva spesifikke produkter som gjør seg for deg, så er cluet her VARME fargetoner. Altså: BRUN mascara – IKKE sort (samme gjelder ev. blyant), leppestift i nude/bruntoner, aprikose eller fersken. Siden du er av den varme typen hva farger angår, så gjør solpudderet seg selv i det de dusere tonene er varme alle som en 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg