Spennende kommentar

I dag dukket det opp en kommentar her på bloggen som jeg syntes var ganske spennende.  Kommentaren var på et innlegget Julegaveønske som jeg skrev i 2014.  Det er jo alltid litt forunderlig når det dukker opp en kommentar på et innlegg som er flere år gammelt.

I innlegget skriver jeg om et besøk på Galleri Klevjer  og et bilde som fascinerer meg.. Han som skriver kommentaren sier at han kan skaffe meg et litografi av det bildet, ja hvis julegaveønske ikke ble innfridd.

Jeg fikk aldri bilde i julegave.  Vi pleier liksom ikke gi hverandre digre malerier til flere tusenlapper i julegave så veldig ofte her i slekta.  Men jeg har fremdeles veldig lyst på det bildet.  Et litografi er greit.  Så nå har jeg sendt noen mail frem og tilbake med han som skrev kommentaren.  Han har ikke tenkt å gi meg bildet i julegave.  Men jeg kan selvsagt få kjøpt det, bare vi blir enige om pris.  Og selvsagt ber han meg komme med en sum jeg synes passer.  Som den kunstkjenneren jeg ikke er, så har jeg ikke peiling.
Vanligvis kjøper jeg “kunsten min” på Fretex eller loppemarked, og jeg antar han ønsker litt høyere pris enn det jeg pleier å gi der.

Har jo heller ikke lyst til å bli lurt og betale i dyre dommer for et litografi, og så få noe som er kopiert opp i haugevis.  For jeg vet at det å trykke et litografi er mye mer arbeid enn å trykke på “copy” på en kopimaskin, men ville jeg klare å se forskjell?

Jeg kommer nok til å sove på svaret og først komme med et tilbud i morgen.  Vil søke litt rundt på nettet og forsøke å lese meg litt opp.  Men har noen av dere gode innspill å komme med, så kommenter gjerne.  Vil og nevne at det er et pt, altså et prøvetrykk.  Det burde vel tilsi at det er rimeligere enn et vanlig litografi?

 

 

5 kommentarer
    1. Pardon my French, men et litografi er da vel et selvstendig kunstverk, og ikke en kopi av et maleri. https://snl.no/litografi
      Så ingen kan skaffe et litografi av det bildet. Her er noen ute etter å lure deg, etter det jeg kan forstå.

      1. Jeg har sikkert uttrykt meg klønete. Thomas Klevjer har malt et maleri som han har kalt “Drift”, eller han har malt flere varianter av maleriet. De maleriene er alt for store og dyre for meg. De brukes gjerne til utsmykning av offentlige rom, og jeg vet at blant annet Heddal ungdomsskole i Telemark har en versjon de fikk 100.000 kr av en bank for å kjøpe.
        Klevjer er, i tillegg til å være en fin kunstner, og gallerieier også litt av en forretningsmann.
        Han har derfor laget litografier over det samme temaet, og litografi er en egen kunstform. Og det var jo et litografi jeg ønsket meg både fordi jeg ikke har stor nok vegg, og fordi det er svært sjelden folk kjøper julegave til meg i 100.000 kroners klassen
        Som jeg skriver i innlegget mitt fra 2014 fikk vi en lang innføring av Klevjer om hvordan Litografiene ble til, hvor mange plater etc. Og ja, det er helt klart et eget kunstuttrykk, et eget kunstverk.
        Jeg har googlet nok til å vite at Klevjer sine litografier av dette bildet var i det formatet jeg er tilbudt.
        Jeg vet at Litografiene er utsolgt fra galleriet. Så jeg vet ikke hva prisen var der. Jeg vet hva prisen er for andre litografier av Klevjer, men de er langt mindre.

        Jeg har levd i 6 år uten det bildet. Ja, det hadde gjort seg helt greit på stueveggen. Det vil i så fal erstatte et av mine loppefunn som henger på den plassen i dag. Loppefunnet betyr så mye for meg at da Gamle Gubben Grå kom hjem med et ekte maleri fra en anerkjent kunstner som han arvet etter en onkel og ville henge opp det på den veggen ble det blankt NEI. Jeg har kunst på veggen fordi jeg liker det, og fordi det passer inn i interiøret.
        Spørsmålet mitt til meg selv er ikke hva dette bildet måtte være verdt for denne mannen som har tatt kontakt, men mer hvor mye jeg er villig til å betale for å få akkurat det bildet på veggen.
        Jeg forstår at du er redd for at jeg skal bli lurt, men jeg er liksom ikke typen til å spise nudler hele måneden fordi jeg her kjøpt “ekte kunst”.

        1. Da ber jeg om unnskyldning for ikke å ha lest ditt tidligere innlegg. Dette ble en helt annen historie nå, for meg, som tok snarveien. Jeg har selv sansen for Thomas Klevjer og så en del utstillinger med ham hin gang. Da var han i begynnelsen av karrieren sin.
          Spennende om du får tak i dette litografiet til en pris du kan leve med. Lykke til!

      1. Nei. Det kommer jeg ikke til å gjøre. Fyren bor her i byen, så jeg ville ha hentet bilde i så fall og ikke betalt før jeg hadde undersøkt det med lupe. Har funnet ut hva jeg skal se etter. Men det skriver jeg selvsagt ikke her.
        Hønefoss er en liten by. Om jeg ikke kjenner kunstneren er vi “venner” på Fb. Jeg tenkte jeg rett og slett skulle spørre han om det er en mulighet for at denne personen, jeg har navnet hans , har et prøvetrykk av litografiet (PT finnes i en svært begrenset opplag og selger har PT av flere av Klevjers arbeider)
        Får jeg svar fra kunstneren om det, og jeg fremdeles tror det kan være ekte, ville jeg være frekk nok til å spørre hva han mener er grei pris.
        Når det er sagt tror jeg den prisen jeg har bestemt meg for at jeg maks vil bruke på et slikt bilde antakelig ikke er den summen selgeren kan tenke seg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg