Stovnertårnet

I innlegget Jeg skal på topptur!!! skrev jeg at jeg hadde fått en  fantastisk god idé om hvor vi burde legge søndagsturen. Jeg ville besøke Norges lengste tårn. Nei ikke høyeste, lengste.  Stovnertårnet.

Det var ikke det store problemet å få med seg Gamle Gubben Grå.  Kanskje har han savnet de små utfluktene våre like mye som meg..  Kokka var vel litt over 11 da vi forlot Drømmehuset.  Nå skulle Gamle Gubben Grå og kjerringa ut på nye eventyr!

Siden jeg i kommentarfeltet har fått kommentarer om bilkjøring og Oslo må jeg forsikre dere om at der ikke blir sett på som problematisk. Man må bare vite hvor en skal, og kanskje lytte litt til hva dama på GPS en  sier så går det greit. Ring 3 og så Rv4, så er du på Stovner uten noe surr.

Knota litt før vi fant parkering, men det gikk greit. Men du hvor forandra det har blitt på Stovner på “bare”  28 år. Brukte litt tid på å orientere meg.

Vel vi fikk parkert, og snart tronet tårnet forran oss.  Nå var det bare å starte på veien mot toppen.

Det gikk slakt oppover gangbanen i tre.  Lett å gå med rullatoren, og reflekser som sikkert lyste opp gangaren mår mørket faller på.

Vi fulgte gangbanen mot toppen. Det var ikke mange folk  men vi var langt fra  alene. Med jevne mellomrom var det utsiktsplatformer med krakker.

Utsikten var langt fra spektakulær, men  grei nok. Tipper det kan være fint her i mørket  og med en fin solnedgang.

Det ble en liten pause på toppen av tårnet før vi bega oss nedover igjen.  Det ble og en hvil på en krakk under tårnet blant syrin- og heggebusker.  Deilig duft av sommer!

Når vi kom tilbake til bilen  hadde jeg gått 1,69 km. Ikke akkurat noen langtur, men langt nok for ei kjerring med rullator som knapt har belastet beinet de siste 7 ukene.

På veien hjem ble det is, syntes jeg fortjente det.  .Måtte jo feire at jeg har vært på tur igjen.

15 kommentarer
    1. Da har vi enda en ting i Oslo vi ikke har sett. Mangler Roseslottet. Bodde i Oslo i mange år, men flyttet da jeg fikk barn. Tok likevel med meg ungene inn til Oslo en tur hver eneste sommer i mange år for å se på severdighetene og for å bli litt kjent i hovedstaden vår. Til slutt hadde vi sett «alt», så da gikk turen til Vår frelsers gravlund for å se på kjendisgravene. Ungdommene var sånn passelig interessert helt til vi kom til Ivar Aasen. Der gikk interessen rett i bånn 😁

    2. Så herlig!! Har aldri vært på Stovner, men har kjørt forbi mang en gang på vei til Gjøvik da me bodde i Oslo 🙂 Bror til Ali bodde der så det ble noen turer 🙂 Det lange tårnet var der heller ikkje da 🙂 Det er nok ikkje lenge før du sprinter rundt i skauen og på fjellet igjen, kjenner eg savner de turene me også alltid var på før – Stort sett ved sjøen 🙂

      Vibbedille 🙂

    3. Så moro å se og takk for tipset! 🙂 Koselig å komme til Oslo iblant, og da er det fint med nye steder å besøke. Godt å komme ut på tur igjen, og dette var sånn passe rullator-tur, og om ikke lenge trenger du ikke den lenger heller. Ha en fin mandag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg