Strøyk på blodtrykksprøva

Det er relativt mange feil og mangler ved denne kjerringa etter hvert. Og i dag, eller i går da, litt ettersom man ser det, beviste jeg mine feil nok en gang. Jeg strøk til blodtrykksprøva.

Dere husker kanskje fra innlegget 24 timer i hundre… at jeg fikk påmontert sånn 24 timers måling, men at apparatet ikke ville virke? Vel, selv med retur til legekontoret, noen små justeringer, og nytt forsøk med friskt mot så ville ikke måleren virke. Altså mansjetten på overarmen begynte ikke å blåse seg opp. Da føler du deg rimelig håpløs når selv en blodtrykksmåler nekter å virke i nærheten av deg.

Hadde time hos legen i dag, så blodtrykket har blitt målt. Det var ikke alarmerende høyt heldigvis. Men jeg har en fastlege som liksom aldri er helt fornøyd. Han ramset opp verdier på blodprøver og blodtryk, endret litt på medisinering og snakket mye om livsstil. Så sa han at jeg burde klare å få blodprøve verdier osv.  tilbake på det nivået det var i mai 21. Jeg satt og prøvde å tenke tilbake til mai 21. Hva drev jeg med da som gjorde at blodprøveverdiene var så bra? Var jeg så mye flinkere til å være i aktivitet? Spiste jeg så mye sunnere?

Du får gå inn på bloggen din og se hva du gjorde da, sa han med et smil. Og det har jeg gjort. Trengte ikke lese mange innlegg før mai 2021 sto klinkende klart for meg. Jeg lå på sofaen hjemme med knekt ankel, gipsen bein. Jeg var ikke mye i aktivitet  selv om hvert eneste dobesøk eller annen forflytning føltes som ei treningsøkt.

Kostholdsmessig levde jeg vel og som nå. Eller kanskje fler kjappe middager, mindre grønnsaker og mer kjøtt. Gamle Gubben Grå sto jo stort sett for middagene, og han er som kjent ikke så veldig opptatt av grøntfor.

Den eneste forskjellen jeg kan tenke meg at kan ha hatt positiv virkning er at jeg ikke selv var og handlet. Ble ikke en is her og en brus der.  Gamle Gubben Grå hadde full kontroll på innkjøp av alt fra smågodt til potetgull. Ønsket jeg å skeie ut midt i uka måtte jeg forklare hvorfor. Da måtte det gjerne bedre argumentasjon til enn hvis jeg bare skal overbevise meg selv om at jeg trenger en is eller en kaffe-latte.

Jeg synes ikke jeg skeier ut så mye, men litt is har det blitt disse siste ukene. Det er så varmt!  Kaffe-latte har det ikke vært mye av de siste månedene  men brus. Selv lettbrus kan virke inn på blodsukkeret. Og som den mangeårige Coca-Coliker jeg er har unnskyldninger for å kjøpe “ordentlig cola” vært mange.

Så etter å ha gått litt tilbake i tid er jeg plutselig superoptimist! Å være mer aktiv enn i mai 2021 burde være overkommelig. Spiser jeg da som i 2021, og gjerne litt mer grønnsaker, burde det bidra bra. Klarer jeg da å kutte ut all unødvendig kos, selv om jeg  mener jeg fortjener det. Ja, da burde jeg helt klart klare å ha redusert både blodsukkernivået og blodtrykket i god tid før neste time hos legen.

Utfordring akseptert!

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg