Sure kjerringer

Det er ikke jeg som er sur. Det er det Doc & Dask som tar seg av. Hun klager over været og at det er kaldt i slutten av mai. Etter denne vinteren som aldri tok slutt hadde vi fortjent fint vær og gode temperaturer i pinsen er hennes budskap.
Bare for å minne Dask på at det finnes adskillelig dårligere og kaldere vær enn det vi opplevde i pinsen poster jeg arkivbilde av utedo i soloppgang.
Her er og en grunn til at vi tilbragte pinsehelga hjemme i noe jeg forbinder med forsommer-vær og ikke dro på hytta. Der ville vi garantert fremdeles hatt snø. Onde mennesker delte bilder av skigåing på de trakter senest forrige helg. Nei takke meg til litt vind i lavlandet. Nå kommer tropesommeren og, har jeg hørt.

Det er ikke godt å gjøre alle blogglesere til lags. Mens enkelte tryglet meg i kommentarfeltet om ikke å lage ukemeny-innlegg føler andre seg lurt av overskriften Ukemeny fra kjerringa….. og oppfordrer til å ha slike innlegg.
For å ivareta denne leseren kommer jeg med en matoppskrift i dette innlegget. Så får eventuelt leseren lage dette til middag hver dag denne uka. På den måten blir det jo en slags ukemeny.

I går hadde vi Hvit pizza med fenalår. Oppskriften var enkel. Det tok ikke lengre tid å lage denne pizzaen enn å steike en Grandiose. Det meste lot seg gjøre mens jeg ventet på at steikeovnen skulle bli varm.
Sett ovnen på max varme, varmluft.
Rull ut en ferdig piza-deig eller lag din egen. (Da tar det jo litt lengre tid.)
Rør sammen crème fraiche og Snøfrisk. Smak til med salt og pepper og spre ut over bunnen.
Strø over reven mozzarellaost  og litt oppkuttet løk.
Stek pizzaen i 5-6 minutter.
Ha på små biter av Fenalår, 
Strø over noen tyttebær og litt frisk timian. 
Oppskriften er fra Dagbladet 19. mai i år. Og du, det smakte utrolig godt.

I dag skal vi ha pasta med røkelaks og asparges. Det er Gamle Gubben Grå som skal stå for middagslagingen.

Deler et arkivbilde av et tidligere måltid. Ser ut som noe scampi og lompe. Regner med at det er like interessant som å lese gamle innlegg på bloggen til Stina. Innlegget er ikke nytt fordi om det legges ut en ny lenke på snap-chat.
Reprise er reprise, samme hvordan det markedsføres. For det kan da ikke være slik at to og et halvt tusen mennesker satt en forblåst pinsedag og hentet inspirasjon fra Stinas !7. mai feiring for så å planlegge antrekk (bunad) aktivitet (barnetog) og meny (is og bobler) til sin egen 17. mai feiring i 2024. Det nekter jeg å tro.
Kjenner at jeg blir litt sur kjerring nå….

Monica har nok ikke like intelligente lesere som det jeg har. Hun forteller at det er nå alvoret starter, og viser til at det nå er hverdag igjen etter noen litt late dager. Såpass regner jeg med at mine lesere har forstått uten at jeg trenger å opplyse om det.

Andre venter ikke til det blir hverdag når de skal ha noe gjort. Vivian praktiserer barnearbeid midt i pinsehøytiden og får junior til å grave opp og planere hagen. Mulig han har gravd opp hele nabolaget innen jeg rekker å publisere dette innlegget, for gutten er litt av en arbeidskar.

Er det mulig å gå seg bort rundt et vann? spør Vibbedille. Svaret på det er et rungende JA. Du har jo nettopp klart det.
Eller gå seg bort og bort. Av kartet hun deler ser det ut som hun har virra rundt litt på ei halvøy eller før hun fortsatte turen. Jeg har selv opplevd mer enn en gang at en tur har blitt litt lengre enn planlagt. Sist kan du lese om her.
Ja jeg går Stina i næringa og linker til gamle innlegg.

Da gjenstår det bare å gratulere Tom med nok en dag på toppen. Det finnes vel ikke noe mer interessant å skrive om enn stekt ris.

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg