Til dere som venter…

Til dere som venter på at jeg skal komme med et godt satirisk innlegg over toppbloggeren som skrev om ansatte som stjeler. Dere kommer til å vente forgjeves. Det kommer ikke noe slikt innlegg.

Jeg startet på et i morges. Tok min vri. Skrev om arbeidsgivere som stjeler. Arbeidsgivere som forventer at folk skal arbeide gratis, og på den måten stjeler lønna arbeidstakerne skulle hatt for det arbeidet de utfører. Men så kom jeg på at sist jeg skrev om sånt ble det bråk. Noen ledere følte seg støtt. Jeg lovet å være snill, jeg lovet å ikke skrive noe på min private blogg som kunne føles vondt eller tankevekkende for mennesker som arbeidet nær meg.

Så kom toppbloggeren med et nytt innlegg. Et som handlet om vekt. Jeg kom så langt at jeg gikk og tok ut batteriet av badevekta og spurte Gamle Gubben Grå om vi hadde flere slike batterier. Det hadde vi ikke. Men så kom jeg til å tenke på at Kokkejævel, den ukronede bloggkongen, følte seg mobbet av meg. At han følte mine skriverier for belastende. Jeg tenkte at det å kommentere noe som helst som har med vekt å gjøre når det gjaldt den mannen kanskje ikke var så lurt. Så jeg lot det være.

Jeg åpnet lokalavisa. Eller jeg slapp å åpne den. Det var nok å kaste et blikk på førstesiden.

Reagerer på ordbruk i politisk debatt

Overskriften slår i mot meg. Hovedoppslaget på godt over halve forsiden.  Bilde av ordføreren  Jeg leste artikkelen på nettet i går.
Det er i grunn en gammel sak.  Det var 11. desember at debatten om hvorvidt varaordføreren skulle ha hel eller halv stilling gikk i kommunestyret.  Det er tre og en halv uke siden.  Siden den gang har det vært skrevet tre leserinnlegg og minst to reportasjer hvor lokalavisa fremstiller meg som en mobber. Nå har vi feiret jul og gått inni et nytt år.  Og det lokalavisa velger å ha som sin hovedsak er altså denne gamle saken. Sin tredje reportasje om hvor  grusomme jeg og ei fra Senterpartiet hadde vært på talerstolen.
Jeg føler meg kvalm og legger lokalavisa ulest fra meg.

Jeg kryper sammen under pelspleddet på sofaen.  Jeg, en mobber!  Jeg har hørt den betegnelsen litt mange ganger det siste halve året.  Når en ting blir gjentatt mange nok ganger blir det til slutt sant.  Støtten jeg fikk i kommentarfeltet etter de to første reportasjene og de tre leserinnleggene er borte.  Nå er all sympati hos Ordføreren. Høyres mediestrategi…har virket.

Jeg en mobber. Så langt har det altså gått.  Ordfører, varaordfører, avisredaktører, ledere og toppbloggere, alle personer i maktposisjoner, har talt. Konklusjonen er klar. Jeg er en mobber!

Jeg føler betegnelsen er urettferdig. Men hva hjelper det hva jeg føler og mener? Jeg er vel ikke den rette til å uttale meg om hvordan andre opplever meg? Det er den som opplever å bli mobbet som har definisjonsmakten på hva som oppleves som mobbing.

Hvis det er sant som alle teorier om mobbing sier, at det er den som blir utsatt for mobbing som har definisjonsmakten på hva som er mobbing, ja da kan jo jeg definere den massive kritikken jeg opplever, ikke minst i lokalavisa som mobbing.
Glem det!
Sist jeg gråtende hevdet at jeg følte meg mobbet av en maktperson i maktposisjon fikk jeg beskjed om å spare krokodilletårene mine. Jeg brukte visst bare tårene mine for å oppnå sympati, det lå ingen ekte følelser bak.

Det tok meg en time den dagen å stoppe tårene, vaske det grimete ansiktet, ta på meg panser-ansiktet, den tøffe rustningen min og fortsette arbeidsdagen.  I bilen på veien hjem fant jeg en bortgjemt plass hvor jeg kunne få gråte i fred.

Skriver jeg dette for å få sympati og støtte? Skriver jeg for at kommentarfeltet skal flomme over av hjerter og gode ord? Skriver jeg dette for å få sidevisninger og klikk, for å avansere fra den attende plassen jeg har på bloggtopplista i dag?

Jeg er ikke dum.  Jeg forstår at dette innlegget vil gi klikk.  Og jeg kommer til å sette pris på både gode ord og hjerter i kommentarfeltet. Kanskje trenger jeg det og i dag. Men det er ikke derfor jeg skriver dette innlegget.

Så hvorfor skriver jeg dett innlegget da?

Jo fordi det må bli slutt på at mennesker i maktposisjoner drar frem mobba kortet, krenka kortet eller trakassert kortet hver gang de møter motbør.
For en toppblogger blir ikke trakassert selv om det forekommer kritiske røster i kommentarfeltet eller i andre blogger.
En ordfører og en varaordfører må tåle at opposisjonspolitikere har et annet syn enn dem i en del saker, og at de er flinkere til å argumentere for sitt syn enn det posisjonen er. De må og tåle å få et kritisk syn på sine egne vedtak, i stedet for å avspore debatten i etterkant med å vifte med mobba kortet.

En redaktør i en lokalavis bør tenke seg litt om når det blir postet seks innlegg i løpet av  noen få uker rundt jul som fremstiller to navngitte lokalpolitikere som mobbere.  Hva gjør dette med lokalpolitikerne? Hva gjør dette med familiemedlemmer til lokalpolitikerne? Med voksne barn som må forsvare moren sin i lunsjen på jobben?

NEI!!! Jeg ønsker ikke å trekke mobba-kortet.  Jeg bestemte meg en gang i 85 for ikke å bli et mobbeoffer.  Jeg har ikke tenkt å skifte mening i 2021.

Jeg kommer også i fremtiden til å komme med friske formuleringer fra kommunestyrets talerstol.  Jeg kommer til å fortsette med å påpeke ting i samfunnet jeg reagerer på, selv om enkelte føler at jeg tråkker dem på tærne.  Gamle Gubben Grå kom akkurat hjem med nye batterier til badevekta, så toppbloggeren helt der oppe på bloggtoppen kan heller ikke føle seg trygg for at det ikke kommer et og annet satirisk innlegg – kanskje allerede i løpet av kvelden.

Vi blogges!

 

 

27 kommentarer
    1. Jeg synes virkelig det er flott at folk orker å engasjere seg i politikk. Jeg har ikke lest disse reportasjene. Tåler de ikke at det blir stilt spørsmål om deres politikk og pengebruk fra opposisjon, hva skal vi da med demokrati? Jeg synes ofte at mobbe, krenka kortet blir dratt når folk ikke er enig i hva de sier. Det er jo veldig synd, for da forsvinner også debatten. Folk orker jo ikke i lengden å bli kalt en mobber. Som jeg skjønner så har vi begge erfaring med det å bli mobbet. Så kanskje du får dra krenkakortet over å bli kalt en mobber 😉. Lurer på om de virkelig vet hvordan det er å bli mobbet? Tåler man ikke motbør i politikken så må man kanskje finne en annen arena? Tenker nå på ordfører og varaordfører. Jeg håper virkelig du fortsetter ditt engasjement selv om jeg ikke stemmer ditt parti. At kokkejævel får tåle litt må vel påberegnes fra han. Han ønsker vel engasjement på bloggen sin. Uten det raser han fort på lista. Lykke til videre , noen mobber tror jeg ikke du er 🤗🤗🤗

      1. Jeg er enig med deg i at de prøver ¨å avspore debatten med å trekke mobbekortet.
        Og antakeligvis håper de at jeg skal vegre meg litt mer med å gå på talerstolen.
        Vel, det kan de glemme.”
        Ja,jeg kunne fort tatt og vifta med mobbe-kortet, for jeg har følt lokalavisas bevisste vinkling som en belastning. Men jeg er ei tøff dame Jeg klarer å stå i det, og det er mine nærmest nødt til å få styrke nok til å stå i og.

    2. Jeg og så artikkelen på nettet i går, og tenkte i mitt stille sinn at “er de ikke ferdig med dette ennå?” Men jeg synes egentlig RB har blitt merkelig etter den nye redaktøren tok over. De gnåler opp og opp igjen på gamle saker ja også sport da. Det er dårlig med bredde på artiklene fra distriktet og mye riksstoff. Er det noe lokalt så er det stort sett innsendt stoff som kommer en god stund etter arrangementet er over.

      Jeg synes ikke du mobber jeg, men det er alt for mange hårsåre kandidater der ute som roper “hjelp meg jeg er hjelpesløs” uten å legge to pinner i kors for å gjøre tilværelsen sin bedre. Jeg liker bloggen din da det faktisk er en blogg med meininger, en blogg som har evnen til å se saker fra flere kanter og som faktisk byr på seg selv. Så stor fan av hjerter og glorier er jeg ikke, men en god klapp på skuldra skal du få Brit! Lad opp under pelspleddet og kom tilbake i kjent stil.

      1. At en blogger, enten hen er på toppen eller ei føler seg truffet, eller som tatt på senga kommer det mange innøvd svar:”Du er bare sjalu” og “slutt å mobb” er et par klassikere. Eg oppfatter deg som ingen av delene! Derfor venter eg i spenning på litt satire, for der er du nr 1 🙂

        På mange måter er eg begynt å bli glad i deg og blir bekymret når du er lei deg ❤️ Reis deg opp, rist på fjæra, du har mye å være stolt over

        Vibbedille 🙂

    3. Leit i høre du er nedfor, og skjønner deg godt!❤️Noen mobber oppfatter jeg deg absolutt ikke som! Du byr på deg selv, er selvironisk, omsorgsfull, full av liv, morsom, følsom, opplyst, flink til å se ting fra flere sider, god til å uttrykke deg og modig!😄Nei, børst det av deg, dårlig usmaklig hersketeknikk fra voksne mennesker i maktposisjoner!🙄Ikke overaska desverre..»Den edle kunsten å gi faen»👌😘Heia heia

    4. Nå må da avisa snart se til å gi seg, og få opp øynene for konsekvensene av to ordførere på heltid! De ordene dere brukte er jo bare bagateller oppi dette, og en politiker bør tåle såpass/det å bli motsagt.
      Superbra innlegg fra dere begge to, som jeg er sikker på at mange i Ringerike er enige i! Innbyggerne viste jo at de ikke liker verken Høyre eller Arbeiderpartiet, jfr. det dårlige valgresultatet de hadde, og jeg synes det er underlig at de har de høyeste posisjonene i kommunen. Det at de mener de trenger to ordførere sier jo det meste, med den økte kostnaden det er for kommunen. Stå på, Brit! 😀

      1. Du vet når de går sammen blir de større enn selv Senterpartiet… Det at de har de to sentrale vervene og at varaordfører er på heltid er nok en del av litt hestehandling mellom AP, Frp og Hø på bakrommet.

    5. Jeg har ikke lest de artiklene, men når lokal avisen må dra frem gamle saker flere gang. Da mener jeg det er i dårlig avis og har ikke mye innsikt i det som skjer i samfunnet, for regner med der som andre plass er det litt nytt som dukker opp. Sitt du høyt i hierarkiet så må man tåler å bli beskuet og debattert både negativt og positivt. Det her krenket kortet kommer litt for ofte opp i samfunns debattene og NOEN MOBBER ER DU DEFINITIVT IKKE. Stå på og fortsett med det du gjør. Ha en fin fin kveld

    6. Drit i han på toppen….Du er da 1.000.000 bedre enn ham! Du har en flott blogg om du skriver om han eller noe annet! Og skal man virkelig overleve som kvinne i dette landet må man ha en skarp penn eller en skarp tunge! God natt og sov godt 🙂 klem herfra.

    7. Her setter du fingeren på en viktig sak, spesielt i politikken. Det må være lov å kommentere sak selv om det innvolverer personer.
      Jeg har ikke fått lest alt som er skrevet, men ejg synes kommentren om Ordføreren trenger en mannlig støttekontakt på heltid er helt innafor. Det kalles å sette ting på spissen for å få fram et poeng. Du hadde ikke kommet like langt ved å påpeke at også varaordføreren skulle ha omtrent ordførerlønn.
      Det er blitt alt for vanlig at politikkere føler seg krenket eller enda verre mobbet av oposisjonen hvis det kommer kritikk. Vi ser det også i offentligforvaltning hvor medarbeidere blir pålagt munnkurv hvis noe kritikkverdig skjer. Det er kommet mange sertifiseringsordninger i det offentlige som også innbefatter avviksmeldinger. I de private bedriftene jeg har jobbet har avviksmeldinger blitt brukt til å forbedre prosedyrer, unngå nye feil av samme sort. I det offentlige har det vært en tendens til å ta avvik som et personlig angrep, på samme måte som det du er utsatt for her, i stedet for å ta det for det det er en mulighet for å forbedre organisasjonen.

      1. Du er som vanlig en klok mann.
        Forskjellen på en halv eller en hel million i godtgjørelse til varaordføreren er småpenger på et kommunebudsjett. Økonomisk sett har saken kun en symbolverdi. (Men noen ganger er symbolverdi også viktig)
        Problemet er at Varaordfører og Ordfører deler oppgavene mellom seg slik at Ordføreren er gallionsfiguren og Varaordføreren møter i de fora det de arbeider med de viktige tingene.
        Du har nok og rett for at avviksmeldinger i det offentlige ofte blir sett på som kritikk, og ender som personalsak mot den som tør å si i fra. Har vært borti nok slike saker til å kunne hevde det.

    8. Og han på toppen tålte ikke kommentarer i feltet sitt igjen, makan altså😂Kanskje du fikk litt inspirasjon nå🤗

    9. Jeg leste den siste artikkelen ganske nøye. Jeg har en følelse av at ordføreren ikke følte seg så mobbet. Dette er en sak RB drar fram for å skaffe klikk eller lesere. Denne saken viser egentlig veldig godt hvor stor makt pressen fortsatt har mener jeg.

      1. Jeg er enig med deg. Ordføreren sier at hun ikke føler seg mobbet. Det er RB som kjører denne saken – på overtid. Jeg ser og at den nok ikke ga det antallet klikk som man håpet, da den raskt falt nedover på nettsiden.

    10. Uten å kjenne saken, synes jeg det høres veldig innafor ut med støttekontakt-kommentar.
      Og en halv million er jo både symbolsk – og faktisk ekte penger som kan brukes mer fornuftig. Og som jeg tipper at varaordføreren ikke sulter uten å få.
      Jeg er ikke i nærheten av å stemme Rødt – men det et godt at også Rødt finnes – og spesielt du, tror jeg. Virker som du har fokus på de rette steder.
      Og jeg liker bloggen din veldig godt!

      1. Takk for gode ord!
        Nei, ingen i Norge sulter på en inntekt på rundt en halv million. Det er jo og bare en 50% stilling, så det gir mulighet til å ha annen inntektsgivende arbeid ved siden av.

    11. Du har vel egentlig analysert dette godt selv allerede. Prinsippet om at ytringer skal møtes med ytringer forlates ofte ved mangel på gode argumenter … Veldig ufint å blande inn mobbing i denne debatten. Mobbing er ondsinnede handlinger over tid. Ikke saklig uenighet om en stilling skal være 50 eller 100 prosent lønnet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg