Er dette ok?

Noen ganger lurer jeg på hva som rører seg i hodet på folk. Eller for å være ærlig, enkelte ganger lurer jeg på om det er noe bevegelse i toppetasjen i det hele tatt eller om lyset er slått av. Ingen hjemme.

Siden vedkommende jeg er bekymret for toppetasjen til hadde klart å poste et godt formulert blogginnlegg regnet jeg med at vedkommende fremdeles hadde evnen til å tenke og reflektere intakt. Det gjorde i grunn ikke min bekymring mindre. Går det folk rundt med slike tanker og holdninger?

Innlegget jeg sikter til er dette  her.  
Jeg er litt usikker på om jeg burde gi det publisitet ved å linke til det. Men skal jeg få folk til å våkne må jeg vise hva som blir skrevet, og så er det opp til leserne selv å avgjøre om de mener slike uttalelser er ok.

Her kommer sitatet som sjokkerer meg og gjør meg faktisk skikkelig forbanna.

sjelden man hører om muslimske tenkere.
Begrepet tenkning er jo assosiert med noe fint og friskt og fritt. Man bruker huet og forsøker kanskje å formulere en antagelse, eller gjøre en problemstilling klarere. 

Mannen hevder jo rett og slett at muslimer ikke har evnen til å tenke!????

Jeg regner med at han, ja for det er en mann som har skrevet innlegget. At han har brukt hodet og forsøkt å formulere en antagelse, eller gjøre en problemstilling klarere. At det er hensikten med innlegget hans.

Jeg stiller spørsmålet i kommentarfeltet hans. Spør om han faktisk mener at muslimer ikke tenker.
Han henger seg opp i nicket mitt, Kjerringtanker, og jeg får et rimelig arrogant svar om kjerringer og intoleranse til svar.

Intoleranse synes jeg det er litt merkelig at akkurat han tar opp.  Er det noe innlegget så vel som svaret på min kommentar oser av så er det vel intoleranse. Snakk om å sitte i glasshus og kose seg med steinkasting!

At han ikke har så høye tanker om kjerringer er greit nok.  Det føyer seg inn i det kvinnesynet jeg antar at han har.  Han skriver at det i styret til den muslimske tankesmien han kritiserer sitter, og nå siterer jeg på ny ordrett fra blogginnlegget:

er tankesmiens styre besatt av to kvinner – grundig inntullet i hijab.

Er litt usikker på om det er det at de er kvinner eller om det er hijaben han mener hemmer tankeevnen. Mulig en kombinasjon.

Hvorfor skriver jeg dette innlegget?  Er det for å sparke i gang en bloggkrig? Er det for å få klikk, stige oppover på bloggtoppen?

Tro meg, det siste jeg ønsker er en bloggkrig.  Jeg vet hvor utmattende de er, og jeg har ikke alt for mye energi for tiden.
Jeg er selvsagt glad i klikk og lesere, men det er mye i livet mitt som er langt viktigere enn hvilken plassering jeg måtte ha på bloggtopplista. Det å stå opp mot holdninger og tanker jeg ikke liker. Ikke fordi jeg ønsker å hemme ytringsfriheten, men fordi jeg ønsker at folk skal reflektere over hva de selv og andre poster på blogg eller på annen måte formidler ut i samfunnet.

På innlegget Er mangfold et problem? som jeg skrev i går fikk jeg en kommentar fra Bien.

Da er det avgjort.. mine unge venner fra Somalia Afghanistan og Balkan starter ikke opp å blogge her på Blogg.no. dette skulle være som et ledd i et integreringsprogram de utvikler for nyankomne flyktninger. Utenforskap og ensomhet er de farligste faktorer for å bli rekruttert til ekstreme miljøer. Bloggen skulle være et pusterom der de kunne utveksle tanker og ideer med åpent kommentarfelt så klart. Aftenposten Ung hadde noe lignende i spalten Sidet skribentene undertegnet med fullt navn. Det medførte en massiv hets hat og sjikane fra voksne norskenettkrigere…. utrolig men sant. Derfor er disse ungdommene frarådet å starte blogg her på Blogg.no. Så lenge det ser ut til at den går i en høyreradikal invvandringsfiendtelig retning. Den belastningen det vil bli med kommentarerfra middelaldrende sinte bitre menn vil bli vanskelig å takle for de fleste. Hovedbudskapet skulle være ” Den største glede man kan ha er å gjøre andre glad. Det beste du kan gi er etl lite smil. Et nikk. Og det er helt gratis. Møt din nye babo med en åpen hånd. Ikke en knyttet neve. Håper alle flotte bloggere her inne klarer å beholde blogg.no. før den blir lagt ned. Du har rett. Et ugress er en vakker blomst . Men som for enkelte mener er på feil sted;)

I løpet av årene har jeg blitt ganske godt “kjent” med mange av bloggerne her inne i “Bloggblokka”.  Jeg tror de fleste føler som meg at det er trist hvis dette forumet utvikler seg til å bli et sted hvor ikke alle føler seg velkommen. For slik jeg kjenner denne blokka er det en blokk med mye omsorg og varme hvor folk virkelig bryr seg om hverandre. Slik håper jeg det kan fortsette å være.

Det er vi som blogger her inne som bestemmer i hvilken retning blogg.no skal utvikle seg.
Skal vi stilltiende finne oss i at flere og flere innlegg med islamfiendtlig innhold fyller plattformen?
Jeg mener at den beste måten å stoppe en slik utvikling på er at vi sier i fra når vi ser uttalelser vi reagerer på. At vi ikke stilltiende lar det passere. Du vet, den som tier den samtykker.

Skal man reagere på uttalelser, ta ballen og ikke mannen. Altså si fra at det er uttalelsen du reagerer på, ikke bloggeren.
Det hender at fine folk kommer med dumme formuleringer i blant. Hvis man da sier fra på en ordentlig måte (Kanskje ikke så rett fra levra som jeg ofte gjør) så kan det få folk til å reflektere over sine egne uttalelser. Kanskje kom det bare  litt skjevt ut.

Jeg har overveid lenge om dette innlegget bør postes. For når jeg setter søkelys på en holdning kun et lite mindretall av bloggerne tilkjennegir får jeg kanskje utfordringen til å fremstå større enn den er.
Grunnen til at jeg velger å poste innlegget og sette fokus på noe som er et lite problem, er at problem erfaringsmessig er lettere å løse før de får vokst seg til utfordringer.

3 kommentarer
    1. Heia alle sammen;) jeg ikke håper jeg er helt sikker på at alle flotte selvstendige bloggere her på Blogg.no ikke lar seg diktere av sjefskaninen hos hvem dere skal kommentere et blogginnlegg hos. Kommenterer dere hos en blogger som sjefskaninen ikke liker blir han lei seg, og slett ikke sikker at han vil være bloggvenn med deg noe mer, skrev han her en dag. Han blir også såra og vonbråen om dere ikke er enig i hans egne vedtatte sannheter i sitt vir verdensbilde. Og sender tumbs up og hjerter.

    2. Fra mitt ståsted, er det en vesensforskjell på (sterke) meningsytringer og det å være regelrett slem. Med andre ord, er en meningsytring for en restriktiv innvandringspolitikk totalforskjellig fra sånt som å gå til angrep på enkeltpersoner eller på annet vis være usaklig.
      Slik jeg ser det, vil det være tragisk, og på ingen måte akseptabelt dersom noen ikke tør ytre seg, på blogg eller hvilken som helst arena, av frykt for personangrep. Dersom f.eks folk med innvandrerbakgrunn vegrer seg for å gå ut i offentligheten med sin mening, vil det være intet mindre enn en trussel mot ytringsfriheten. – Om så skal være at det tas til orde for innføring av sharia, så MÅ det fritt kunne gjøres dersom det skal være snakk om ytringsfrihet! – Her må en imidlertid understreke forskjellen mellom det å argumentere for- og det å oppfordre til praksis innenfor dette, men non the less; ALLE meninger, fra den ene ytterligheten til den andre, MÅ aksepteres dersom det skal være snakk om full ytringsfrihet.

      1. Ja, alle ytringer må være lov. Men de må tåle å bli motsagt, Å bli motsagt er ikke det samme som sjikane og trakassering.
        Hvis en skulle ytre seg for innføring av sharia, må vedkommende tåle at noen argumenterer i mot.
        Hvis noen argumenterer mot islamiseringen av Norge er det ikke trakassering hvis noen er uenig i at det foregår en islamisering og kommer med motargumenter. Det er det ikke alle som skjønner – heller ikke her på blogg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg