Vinter her

Jeg skal ikke klage på vinteren. Jeg skal ikke klage på vinteren. Jeg skal ikke klage på vinteren…..
I går skrev jeg optimistisk Kom mai du skjønne milde. Her om dagen hadde jeg nesten vårfornemmelser. Snøen smeltet, det var sol fra blå himmel og ja, riktig behagelig å ta turen til søppelkassa i bare inne-klær- Ja, med piggsko da. Piggsko må på skal en utenfor døra. Nå laver snøen ned igjen, og det har den gjort i hele dag.  Store hvite flak.

Frodith ba oss forte oss å lage snøengler før snøen forsvant sånn i slutten av forrige uke. Jeg hastet liksom ikke med det. Å tro at snøen her skulle bli borte med et trylleslag virket for meg som litt vel optimistisk. Og som dere ser – her i hagen til Drømmehuset er det fremdeles nok av snø til engle-laging hvis noen skulle føle behov for det.
Som sagt, vi får stadig påfyll. Gamle Gubben Grå gikk ut for å starte snøfreseren nå. Jeg hører at han ikke er alene om det her i nabolaget.

Noen griner og sutrer i 6 mnd til det endelig er vår, mens me andre lever hver dag uansett vær.

Skriver Vibbedille der borte på Sola-kanten.  Vel, Vibbedille, her på denne kanten av landet har vi vinter mer enn en uke av gangen. Vi har det gjerne fra november til langt ut i mars, kanskje enda lenger. Da er det lov å bli litt motløs og lei når snøen laver ned utenfor vinduet samtidig som man studerer bildene dine med bar mark, gras og grusveier fri for snø.

Jeg skal ikke klage over vinter og snø i januar. Jeg skal ikke klage over snøtunge graner og snøplogkanter. Jeg skal ikke klage over at utenandske trailere på sommerdekk sperrer veiene. Mon tro når Yngste Sønn kommer seg hjem fra jobb i dag. Han skal over Solihøgda. Å kjøre fra Oslo til Hønefoss en strekning som på en varm sommerdag med liten trafikk kan kjøres på en time kan fort ta både to og tre timer på slike dager som i dag. Spesielt på fredager hvor det og er mange som skal til fjells både i Valdres, Hallingdal og på Norefjell. Jeg skal ikke klage på snø og vinter,  men send meg noen medfølende tanker når dere vandrer på snøfrie veier og studerer vissent gras og begynnende vårtegn.

4 kommentarer
    1. Helt feil! Jeg syns vi har lov til å klage – jeg syns vi har lov til å være misunnelig på barmarka som kommer på bilder fra vest…..! Snø og vinter over lang tid er bare ikke så greit! Jeg heier på deg – og på meg på issvullene!

    2. Jeg er sykt lei glatte veier nå…Det er varmt og kaldt hele tida og det er utfordrende..Når man strør på dagen så regner det bort og på natta fryser det til og all sand og grus er borte. Så er det salting. Og neste dag sand og grus. Ingenting fester seg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg