Narkomane nazister

God morgen!  I går skrev jeg om trening…. og kosthold. Holdt meg langt unna krig og fred og sånt som bloggere i god gammel stil holder seg unna.  Resultatet ble som forventet.  Jeg steg på bloggtopplista fra 10. plass i går til 9. plass i dag.
Kosthold og trening er vel omtrent to av de kjedeligste temaene denne kjerringa kan tenke seg. Så i dag vil jeg starte dagen med å skrive om narkomane nazister, og det skal jeg klare helt uten å skjele til toppbloggerne.

De som følger litt med har sikkert fått med seg at Putin kaller de som styrer Ukraina for narkomane nynazister. At han liksom skal “befri” det Ukrainske folk fra sine lovlig valgte ledere.
Som jeg skrev i innlegget La oss være i bobla… mener jeg at for den som vil ha krig er det nødvendig å forstå minst mulig av fienden. For den som vi ha fred handler det om å prøve å forstå. Derfor tenkte jeg å finne ut om det var noe som helst sannhet i disse beskyldningene, eller hva som kunne være bakgrunnen for dem.
Han foredragsholderen jeg hørte på tirsdag, Peter M. Johansen snakket om nazisme og Ukraina, men jeg fikk ikke helt tak i det.  Foredraget lå på et nivå som fordret at jeg skulle ha mer innsikt i historien til Ukraina for helt å få med meg alle detaljene.

Nazi-beskyldningene mot President Volodymyr Zelenskyj er totalt grunnløse.  Han har jødisk bakgrunn, og er det første jødiske statsoverhodet utenfor Israel. Nazist og jøde hører liksom ikke sammen.  Det er heller ikke noe i ideologien til partiet hans som kan minne om nynazisme.  Jeg har tenkt å komme tilbake til Zelinskyj og partiet hans i et senere innlegg, for historien bak hans valgseier er litt interessant. Det blir et alt for langt innlegg om jeg skal begynne med det her.  (Du har vel alt forstått at dette innlegget kan bli litt langt, og har fylt opp kaffekoppen?)

I en kronikk i Vårt land skrevet av journalist John Færseth står det at selv om høyreradikale partier har svært liten støtte i dagens Ukraina er det en liten kjerne av sannhet i anklagene.
Vårt land, Norges største kristne avis, er en avis jeg ikke tror farer med løgn og usannheter, selv om jeg og avisen ikke alltid ser likt på ting.

I 2014 var det et opprør i Ukraina.  Noen kaller det et statskupp, andre for “Verdighetens revolusjon” ofte omtalt som Maidan etter en plass i Kiev som var sentral i det opprøret.  Det striden i korthet sto om var om Ukraina skulle være orientert mot Vesten og EU eller mot Russland.
I 2014 manglet den ukrainske hæren både utstyr og erfaring, samtidig som mange frivillige meldte seg til tjeneste. Derfor tillot man opprettelsen av frivillige enheter. Disse bestod av aktivister fra Maidan, proukrainske østukrainere og en del ukrainske nasjonalister.
Det er viktig å understreke at høyreekstremister var et mindretall både på Maidan og i de frivillige avdelingene. Den mest kjente frivillige avdelingen var Azov-bataljonen.

Journalisten John Færseth som har skrevet kronikken i Vårt land var i Ukraina i februar i år, før krigen startet. Han besøkte da Azov-bataljonen. Kronikken er skrevet på fredag 25.2. så jeg antar dette er noe han har litt kjennskap til.

Azov sprang ut av den Kharkiv-baserte nynazistorganisasjonen Ukrainske Patrioter. Siden 2015 har både Azov og andre frivillige enheter vært innlemmet i den ukrainske nasjonalgarden, som kan sammenlignes med det norske heimevernet.
Azov arrangerer ungdomsleiere, kampsportturneringer og black metal-festivalen Asgardsrei. I tillegg har de etablert minipartiet Nasjonalt Korps.
Krigsinnsatsen har gitt Azov og andre tidligere frivillige enheter en del sympati i det ukrainske samfunnet. De har fått marsjere fritt, trene frivillige som vil forberede seg på et russisk angrep, og delta på markeringer for krigsveteraner. Uten at dette har gitt dem noen politisk støtte: Mens Nasjonalt Korps klarte å få valgt inn et par uavhengige representanter i 2016, har de vært ute av parlamentet siden 2020.

En del nynazistiske fora har hyllet Azov, og det har vært kontakt mellom gruppen og blant annet folkene bak de skandinaviske, høyreekstreme konferansene Scandza Forum. De fleste som har hyllet Azov og gitt uttrykk for ønske om å verve seg i den ukrainske hæren har blitt avvist. Nordmannen Joachim Furholm, som vervet seg i den ukrainske hæren i 2018, ble for eksempel kastet ut igjen etter kort tid.

I virkeligheten er det Russland som virkelig har tiltrukket høyreekstremister de siste ti årene.

En viktig faktor er antiamerikanisme og synet på Russland som de eneste som står opp mot USA og de globale kreftene man mener forsøker å ta kontroll over verden. En annen er Russlands harde linje mot LHBT-personer, siden «homolobbyen» har blitt en viktig skyteskive for ytterste høyre.

Akkurat som anklagene om utbredt korrupsjon og oligarkvelde i Ukraina kaster derfor Putin stein i glasshus når han trekker frem høyreekstremistfaren i Ukraina.

Putins beskrivelse av Ukrainas ledere som «narkomane» klarer jeg heller ikke å finne belegg for. Hvis det er noen som nå fremstår som påvirket av hallusinerende stoffer og vrangforestillinger så er det ikke først og fremst Ukrainas ledelse.

Det jeg finner som kan være bakgrunnen for Putin sin beskyldning er at en av valgkampsakene til den sittende presidenten i Ukraina, Volodymyr Zelenskyj, er å legalisere bruken av medisinsk canabis.

Så startet jeg altså søndagen med å snakke om Ukraina, krig og fred og slikt som jeg har fått høre er både usexy og uinteressant.  Husk da at det en finner interessant, som kosthold og trening, kan være totalt uinteressant for en annen.  Det er det som er så fint med blogg. En kan finne noe for enhver smak. Man hopper over det man ikke er interessert i og koser seg med det man liker å lese om.
Ha en fin søndag!

15 kommentarer
    1. Ikke spesielt sexy med trening og kosthold heller spør du meg 😀 Men jeg leste dette innlegget. Deler av det. Fikk med meg litt nytt, og hoppet så ut igjen. Øynene vil ikke være med om dagen, så laaaange innlegg tåler jeg ikke 😛 Men takk for de opplysningene jeg fikk med meg som jeg ikke visste. Jeg orker ikke FOR mye om krigen heller. Orker ikke å gå rundt redd hele dagen. Får den dosen jeg MÅ ha på nyhetene, og så er det fokus på noe annet. Og i dag skal jeg på galleri. Bra for både hjerne og øyne tror jeg 🙂

    2. Jeg har ingen utdannelse innen psykologi, hvorpå jeg selvsagt ikke er kvalifisert til å stille diagnoser. Men i Putins tilfelle, er det så åpenbart fullblods psykopati ute og går at det vitterlig ikke trengs noen skolering for å se hvilken galskap som råder. Jeg mener.. Når en gir så flatt faen i alt fra andre liv og helbred til det faktum at en har en hel verden i mot seg, så kunne det jo like gjerne vært skrevet i pannen på fyren!..

        1. Ja, jeg klarer liksom ikke å ta inn det at et enkeltmenneske kan gis mulighet til å igangsette en sånn massiv grad av faenskap at det påvirker en hel verden! Jeg mener.. Han er nå bare en av godt over 7 milliarder! Det skulle jo vitterlig ikke vært mulig!

    3. “Nazist og jøde hører liksom ikke sammen.” – Dette er helt feil.
      Jødene i Europa før andre verdenskrig gikk sammen med Nazistene i en avtale som heter Havaraa.
      Jødene i Irgun(Likud) og Vest-Ukraina så på Nazistene som frigjørere, og det var Ukrainske Nazister fra SS Nactigall, Galazien og Rolan batalljonene som foretok de verste grusomhetene i Polen og Ukraina (som Holocaust).

      Ideologiene Nazisme og Zionisme er begge genocidale og er veldig kompatible.
      Begge stammer fra romerske sekter som tilba Saturn og Jupiter.
      Hvordan Zionistene oppfører seg mot minoritetene i Israel, er identisk med hva de har gjort siste 8 år i Ukraina.

      Bandera idologien(ukrainske Hitler) døde aldri ut etter andre verdenskrig, og ble hvitvasket etter kuppet 2014 med hjelp fra NATO.

      Etter kuppet i Maidan 22.Feb2014 tok de nazistiske politiske lederne Oleg Tyahnybok og Dmytro Yarosh kontroll over politikken i Ukraina, dette er hvordan de tok politisk kontroll.
      Militær kontroll fikk de ved å opprette Azov som ble inkorporert inn i den Ukrainske nasjonalgarden.

      Igor Kolomoisky som er mannen som støtter de nynaziske gruppene, Azov, Right Sector, Aidar, Dnipro, C14 og fler, er samme mann som står bak karrieren til Zelensky og Energi selskapet Burisma, hvor Biden, Pelosi, Kerry og Romney alle har barn på styret.

      Nazistene i Ukraina hadde ca 45% støtte i befolkningen ved kuppet i Maidan, etter 8 år med propaganda og hvitvasking er den nok høyere den dag i dag. (Kyiv independent rapporterer dette selv)

      I vestlige medier er ikke dette nyheter, det er godt rapportert fra 2021 og tidligere, bare mediene og politikerne har glemt alt om denne krigen som har hendt før Russland ble med for å avslutte den.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg