Gull-latte..

Husker dere i innlegget Nei, folkens dette går ikke… at jeg skrev om Turmerric-latte etter inspirasjon fra en av toppbloggerne.  Det var Katrine Stenhjem som skrev om denne for meg ukjente latte-formen som vist nok skulle være så trendy og sunn.

Så glad som jeg er i kaffe-latte er jo dette  helt klart noe jeg måtte prøve.
Så etter middag ble det litt kokkelering på kjerringa – og relativt raskt kunne jeg servere Gamle Gubben grå og meg selv hver vår kopp med Turmeric-latte, eller Gull-latte som det også blir kalt.

Jeg er ikke alltid like flink til å holde meg helt til oppskrifter, men det ble sånn omtrent slik oppskrifta til Stenhjem inne på bloggen Spis og Spar sier.

1 kopp Turmerric latte/ gull melk  

1 kopp mandelmelk, eventuelt 50/50 kremfløte og mandelmelk

1 ts gurkemeie pulver

ekte vaniljepulver etter smak (ca 1/2 ts)

1/4 ts ingefær pulver

1 ts kanel

1 liten klype pepper

1 ts kokosolje

søtning etter smak: jeg brukte flytende natreen

Bland sammen alle ingrediensene i en kasserolle, og kok forsiktig opp på lav varme mens du rører om.

Du kan gjerne sile blandingen før du heller den over i en kopp.

Jeg lagde altså 2 kopper og følgelig doblet jeg mengden mandelmelk.  Ja, du leste riktig. Denne kjerringa har gått til innkjøp av mandelmelk! Jeg vet utrolig godt at melka kommer fra kua (og de fleste andre pattedyr) til nød fra kokosnøtt og absolutt ikke fra mandler. Men siden såkalt mandelmelk er laget av mandler og vann gikk jeg ut i fra at ved å bruke mandelmelk ville drikken få smak av mandler.
Kremfløten i kjøleskapet var visst til fastelavnsbollene i morgen, sa Gamle Gubben Grå, så jeg nøyde meg med å låne en  liten skvett – absolutt ikke 50/50. Men litt fløte for å få en rundere smak.

Så tok jeg i en god del gurkemeie. Sikkert 2 teskjeer, kanskje litt mer.

Jeg har ikke “vaniljepulver”, men Gamle Gubben Grå fant en tupe Vaniljepasta da han ryddet bakskuffen tidligere i dag. Det var noe som hadde kilt seg fast inne i skapet bak skuffen, så litt rydding måtte til. Jeg tok litt av den.

Litt mer forsiktig med ingefæren. Det sto en kvart teskje. Ganger jeg det med to blir det en halv teskje. Det holder sikkert. Ingefær r godt, men kan fort bli for dominerende.

Kanel derimot er jeg veldig glad i. Så der ble det muligens litt mer enn foreslått.

Pepper kan fort ødelegge en rett hvis jeg er for rikhåndet, så der var jeg ytterst forsiktig.

Kokosolje, som jeg faktisk ar hatt i skapet lenge, men ikke brukt så mye av tok jeg to gode teskjeer av. Kokos er godt.

Jeg søtet drikken med litt sukker, selv om man skal være sunn kan en ikke bli fanatiker.

Drikken  ble forsiktig varmet opp på svak varme mens jeg rørte.  Så ble den helt i to store kopper, og så var det klart til å la Gamle Gubben Grå være prøvekanin.
Det så ut som han overlevde den første slurken, og han verken harket eller hostet eller kom med ukvemsord, så da turte også jeg og smake på drikken i min kopp.

Det var absolutt ikke vondt.  Kjenner at jeg godt kan komme til å lage meg en slik kopp flere ganger.  Men jeg tror en kopp om gangen holder. Kan fort bli litt kvalmende om man går helt amok.

Så nå vet dere det. Kjerringa har ikke bare drevet med Bakketrening…. i dag, hun har og gått over til sunne, trendy drikker anbefalt av lavkarbo-bloggere.  Her om dagen spiste hun lavkarbo sjokolade anbefalt av en annen blogger. Hvor skal dette ende?

6 kommentarer
    1. Tviler ikke på at det er godt, men som den kaffikjerringa jeg er, er det kun svart kaffe som gjelder. Skal jeg ha noe annet med kaffe involvert, er det en Irish coffe som gjelder, så det blir vel hvert 5. år eller noe sånt 😅
      God helg videre 😊

      1. Drikker bøtter av svart kaffe når jeg er på politiske møter, men til kos er det latte som gjelder. Denne Gulllatten er jo egentlig det man før kalte kryddermelk.I kke snev av kaffe i det hele tatt.

    2. Eg har blitt veldig glad i mandelmelka, den fra alpro. Alpro har også ei herlig kokosmelk. Siden du nå har mandelmelk i hus må du prøve deg på Boble te 😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg