Ny lampe

Charlie Chihuahua snorker borte i sofaen, Gamle Gubben Grå inne på soverommet. Bare jeg er våken. Passer på tente stearinlys og at det ikke slukker i peisen. Det siste er kanskje ikke så farlig. Er ikke så kaldt, men kos med litt peisflammer når det går mot kveld.

Jeg fikk plukket tyttebær, men tror ikke det blir rørte tyttebær til kvelds. Det viser seg at vi ikke har sukker her oppe på hytta. Gidder ikke kjøre til bygda bare for det. Får ta med tyttebærene hjem og røre syltetøy der.

Unner Gamle Gubben Grå hvilen. Han har stått og kløyvd vinteren med øks og trillet inn flere trillebårlass.  Men håper han står opp snart. Jeg begynner å bli sulten.

Mulig du tenker at da er det vel bare for kjerringa å starte med niddagen. Og det skulle jeg gjerne ha gjort. Men… vi skal ha hjortemedaljonger til middag. Relativt dyrt og fint kjøtt.  Gubben er relativt nøye på at slikt kjøtt skalvære riktig stekt.  Kjernen skal være akkurat passe rosa. Jeg er ikke så flink til å time sånt. Ofte blir kjøtt jeg steker for stekt. Nei, denne middagen er det best å overlate til Gamle Gubben Grå. Da vet jeg at den er i de beste hender. Jeg venter gjerne litt til på et perfekt måltid.

I innlegget Hyttelivet leverer.. skrev jeg at vi hadde hengt opp ny lampe. Det var noen som for en stund siden ga nort et kjærrehjul som var gjort om til lysekrone ved at det var festet 5 lysholdere på drt, og 3 fester for kjetting. Dette syntes jeg at, med noen små forbedringer, ville passe perfekt på hytta. Så jeg slo til.

Kjerrehjulet var blått, smijernsdetaljene svarte og kjettingen sinkfarget. Jeg ønsket meg hjulet i hvitt, metallet i kobberfarge, og selvsagt kjetting i kobber til å henge lampa opp i.  Jeg har tenkt ut detaljene og Gamle Gubben Grå har stort sett stått for malinga. Jeg har bare hjulpet til litt med å male lysholderne.

I dag ble lampa hengt opp, og i ettermiddag tente jeg lysene.  Jeg ble så fornøyd!

Nå sitter jeg her og koser meg og leser om Peder Aadnes, en kunstmaler fra 1700-tallet. Mulig jeg skal unne meg et glass rødvin mens jeg venter på middagen?

Nå ser jeg at det holder på å slokne i peisen. På tide å slenge inn et par klubber. Har man fyringsvakt, så må man ikke la ilden slukne.

 

4 kommentarer
      1. Takk. Lysene ble gule, for det er det liksom nok av her på hytta. Vi kan jo variere ved neste tur. Gull tror jeg ikkedet blir. Er ikke så mye glam her oppe. Kobber derimot…

    1. Stilig lampe!🤩
      Den passer fint på hytta.👍🏻
      Godt dere har rikelig med ved å fyre med ttil kalde høstkvelder.🤗
      Hjortenedaljonger høres veldig godt ut.🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg