Panikk og Corona

 

OMG! Jeg steg fra 54. plass til 44 plass i går. Jeg burde nok dele Dagens outfit litt oftere så skal dere se jeg havner på bloggtoppen!
Men nå må vi bli litt alvorlige her.  Kan ikke bare være opptatt av outfit og bortkomne kaffekopper Isabell Raad er fremdeles på bloggtoppen, og hun skriver om det som opptar oss alle for tiden Corona.

Hun er jo som mange vet i Sri Lanka.  Der er det i følge henne ingen smittefare overhode.  Det er en person som har vært syk og den har blitt frisk igjen. Det er nok ikke helt oppdatert informasjon, det er minst tre smittede i Sri Lanka, og mange uavklart i karantene.  Men Sri Lanka er ett av landene som fremdeles har kontroll. Hvis det jeg klarer å søke opp på nett stemmer.
Er ikke så viktig for meg.  Jeg er helsepersonell, og får for tiden ikke lov å reise ut av landet.

Isabell er ikke redd for egen sikkerhet. Hun hadde aldri reist til et land med stor smittefare, sier hun. Et fakta å ta inn over seg for Isabell og for alle oss andre. Da bør du holde deg unna Norge. For Norge er et land med høy smittefare. Og Folkehelseinstituttet sin rapport som ble lagt frem i går viser at vi bare er i startfasen av en epidemi. At det epidemien vil nå sin topp med full spredning en gang mellom mai og oktober og at vi nok først vil kunne senke skuldrene å tenke “faren over” rundt jul eller en gang i løpet av neste vinter.
Jeg sier ikke dette for å skremme noen, men realitetsorientering er alltid sunt.

Da Isabell og gjengen mellomlandet i Doha var alle superforsiktig og tok forhåndsregler på alvor. Antibac var bestevennen deres og de vasket hendene konstant, og hadde ikke kroppskontakt med andre.
Vel, bare å ha vært på en stor flyplass er en smitterisiko. Også flyturen er en smittearena.  Dråpesmitte er ikke avhengig av kroppskontakt. Et lite nys kan være nok.

Isabell har fulgt med på kaoset hjemme i Norge. Og ber folk innstendig om ikke å hamstre.  Den oppfordringen støtter jeg fult ut. Det er mat nok til alle, også på lagrene butikkene får varene sine fra!  Og en menneskemengde som samles i matbutikker for å sloss om kneipbrød, dopapir og indrefilet er liksom ikke det smarteste akkurat nå.

Isabell hadde en stund panikk, og  vurderte å reise hjem i natt, og ikke på mandag som egentlig er planlagt.  Hun er redd alle flyplasser i Norge skal bli stengt. Jeg kan forstå frykten.  Men i den situasjonen landet er i nå, er det lurt innimellom og ta å senke skuldrene og puste med magen, og så tenke seg om.  Hvis flyplassene skulle være stengt på mandag, noe jeg ikke tror.  Hva ville skje da? Joda ville hun og gjengen være i Sri Lanka eller et eller annet sted.  Og det hadde gått helt greit. Litt kjipt, selvsagt. Men det hadde blitt en ordning.  Penger finnes fremdeles på konto. Mat finnes og tak over hode.  Samfunnet her hjemme hadde gått rundt et par dager eller uker uten seks reality-stjerner.  Og de hadde klart seg uten Norge.  Ingen grunn til panikk. Ja, jeg forstår at det er kjipt. Men det går.

Når (hvis) Isabell kommer hjem må hun i to ukers hjemmekarantene.  Jeg må innrømme at jeg er litt spent på hvordan hun kommer til å takle det.

Nyt dagen!  Kos deg hjemme hvis du kan. Pust med magen.  Vask hendene. Dette skal vi klare!

 

2 kommentarer
    1. Grattis med 44. plassen. Dagens outfit var slett ingen dum idé. Jeg vedder på at ganske mange kjente seg igjen i den 🙂
      Jeg kan også hviske deg veldig lavt i ditt bloggøre, at du muligens fikk ørlite drahjelp fra en annen blogger også, som anbefalte bloggen din ♥
      Isabell burde kanskje bare holde seg bortreist en stund til ja, jeg tenkte den tanken i alle fall da jeg leste innlegget hennes. Å komme hjem til skrekkslagne Norge vil nok bli litt av et kulturkrasj.
      Og ellers håper jeg alle har sovet godt og og fått nervene mer i orden i hele landet.
      Ønsker deg en god og virusfri dag ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg