Ser man det ja…

Ei gravid kjerringlitt reklame og en dash kunst så er kjerringa på vei oppover bloggtoppen så det suser. Ble en 10 plass i dag og en del flere sidevisninger. Dette går veien!

I går var det grått, og gråere og gråere ble det ut over dagen. Endte med skikkelig regn og høststemning. Jeg fant frem både raggsokker og strikkegenseren som går helt ned til knærne (noen vil kalle den en kjole.)
I dag er himmelen blå og sola tilbake, så føttene er i friluft og jeg vurderer å krabbe ut av genseren.

Gamle Gubben Grå forsvant på jobb.  Jeg får vel bruke dagen til å være husmor og få unna litt forefallende arbeid her i Drømmehuset. Som for de fleste som har hus og hjem blir man liksom aldri ferdig. Nok å ta tak i hele tiden.

Nei, huset på bildet er ikke Drømmehuset. Det er et hus på Norsk Folkemuseum. Men jeg liker stemningen i bilde.
Fred og fordragelighet. Som om tiden står stille.
Slik føler jeg det i dag.
Jeg orker ikke finne frem det store engasjementet,  Ikke i dag.

Egentlig kunne jeg tenke meg å skrive om strømpriskrisa.
Men der er det som på bildet. Tiden står stille.
Siden i februar har Rødt sagt at vi må ha makspris på strøm.
Ekspertene sier på radioen nå at det som må til for å sikre arbeidsplasser og privathusholdninger er en eller annen form for makspris, ikke minst for å jevne ut de regionale forskjellene.
Jonas har kommet så langt at han under tvil har sagt ja til å utrede to alternativer for makspris……
Når Frp, Fagbevegelsen, Rødt, SV, og folk flest skriker etter snarlig avgjørelse så er det utredninger og vurderinger som er statsministerens svar. Der blir avgjørelser tatt i snilefart. Antakelig håper han det skal “gå over” , eller at det skal bli 2025 litt kjapt så noen andre kan overta ansvaret.

Og Høyre sin energipolitiker Nicolai Astrup mener at  en makspris på strøm vil i verste fall kunne føre til en enda verre situasjon med rasjonering av strøm. Det kan føre til at vi ikke har lys i husene.
Jeg lurer litt på hvordan han får til den konklusjonen. Hvordan en makspris vil føre til rasjonering av strøm og at vi ikke har lys i husene. Jeg klikker meg inn på artikkelen i Klassekampen hvor han gjør rede for synet sitt.
Jo det er fordi da får ikke markedskreftene fritt spillerom.
Det kan hende at folk ikke har vett på å redusere strømbruken nok til at vi har nok vann i magasinene til strømmen vi trenger – og antakelig samtidig eksportere strøm for å utnytte de høye kraftprisene på dert europeiske markedet. Han vil ikke stoppe strømeksporten heller, selv om kraftressursene her i Norge er på et for lavt nivå.

Det høyremannen sier i klartekst er at strøm er en vare han mener bør være forbeholdt de rike, de som har råd til det.
Jeg er glad jeg føler for fred og ro i dag, for nå føler jeg at engasjementet og pulsen begynner å stige.

Jeg puster med magen. Ser ut på den blåe himmelen og sola.
På tide å starte dagen.

6 kommentarer
    1. Ja, idag er været bedre, men godt med litt regn. Eksportere strøm så vi må rasjonere henger ikke helt på greip, og ikke skjønner jeg hvordan det skal gå til. Vi har jo diverse som trenger strøm døgnet rundt…. Vannmagasinene har vel aldri vært lavere, så da burde litt sunn fornuft tilsi at det ikke burde tappes mer. Nei, nyt dagen Brit, uten tanke for strømmen! 🥰

    2. Jeg lurer på hvor i granskauen det blir av opposisjonen her? Når vi har en regjering som har vist seg så til de grader inkompetent til å styre landet, så har de faktisk et ansvar å avsende mistillit!
      Selv om fordelingen gjør at det ant. ikke er stort å få utrettet sånn rent formelt (les; avsatt hele dritten), så følger det jo av mistillitsforslagets natur at det er snakk om en misnøye i hht den jobben som blir gjort som strekker seg utover det som følger generell politisk uenighet.

      1. Det murrer i en del opposisjonspartier, og det skal mye til at ikke Stortinget blir hasteinkalt i løpet av uka eller starten på neste. Jeg ser både Rødt, Frp og Høyre forlanger det nå.

        Stortinget har jo ikke vært samlet på lenge, så da har man ikke hatt mulighet for noen mistillitsforslag. Men hvis regjeringen sitter på hendene sine og “følger situasjonen nøye” stort lenger nå, regner jeg med at det kommer et mistillitsforslag fra Rødt eller Frp.
        Problemet er jo at det eneste reelle alternativet til dagens regjering er en ny Høyreregjering.
        Den politikken Støre og co fører er jo i realiteten blå-blå Høyrepolitikk. Markedskreftene og alt det der. Tror heller ikke Erna har så lyst til å overta akkurat nå. Strømpriskrise – som selv ekspertene sier må løses med makspris, krig i Ukraina og bråk om hvordan støtte vi skal og ikke skal gi, bensin- og matprisene som eskalerer. Og på toppen av det hele kommet det garantert en ny smittebølge i løpet av høsten. Regner med at Erna ikke har lyst til å ødelegge julebordet og familieselskapene for tredje året på rad.

        Problemet med denne regjeringen er at vi har en Høyrepolitikker som leder en Arbeiderparti regjering,

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg