Eksotisk ferie….

Jeg kom ikke noe høyere opp på bloggtopplista ved å vise dere  en Roomtour inne i mine kjøkkenskap….. slik jeg hadde håpet på.  Men jeg ramla ikke lengre ned heller. Fortsatt på en 29. plass.
Anna Rasmussen er fremdeles på bloggtoppen.  Hvis jeg skal gjøre som henne for å komme på toppen må jeg straks og med en gang bestille meg en utenlandsreise.  Det kommer jeg ikke til å gjøre.  Ikke bare fordi ferien min nå er over, jeg begynner å jobbe igjen i morgen, men fordi utlandet ikke frister i år.  Jeg har to uker med ferie i september. Opprinnelig hadde jeg tenkt meg til sydligere strøk da.  Men det har jeg ikke lenger lyst til, selv om regjeringen åpner for det.

Anna Rasmussen derimot er hoppende gald fordi hun og familien endelig kan reise til Kypros. Fordi om man kan reise til utlandet, betyr ikke det nødvendigvis at man bør gjøre det.

Utenriksdepartementet fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Det er gjort unntak for følgende land og regioner i Norden: Danmark, Finland, Island, Færøyene og Grønland.

Fra og med 15. juli vil det også bli gjort unntak for følgende øvrige land i EØS/Schengen-området: Belgia, Estland, Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Kypros, Latvia, Liechtenstein, Litauen, Malta, Nederland, Polen, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sveits, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike.

Disse landene og regionene har etter Folkehelseinstituttets vurdering tilstrekkelig lav smittespredning.

Som dere ser av regjeringens reiseråd fraråder regjeringen fremdeles reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Og når de har noen land og områder på sin unntaksliste er det ikke fordi smittefaren på disse stedene ikke er til stede, men fordi  Folkehelseinstituttet vurderer smittespredningen til å være tilstrekkelig lav.

Og hva er egentlig galt med Norge som ferieland?

Anna Rasmussen har ikke fått sommerfølelsen ennå, selv om vi er langt inne i juli.  Jeg lurer på hvor hun var hen under tropesommeren for en to, tre uker siden.  Og hva er egentlig sommerfølelse?  Hva skal til for å få feriefølelse?

Ferien min er som sagt over. Men jeg skal gjøre alt jeg kan for å beholde sommerfølelsen helt ut august.  Og jeg trenger ikke reise til Kypros for å få den.

Jeg hadde håpet at i år var året hvor nordmenn fikk øynene opp for Norge som ferieland.
For kanskje er en tur i Norge vel så eksotisk som år eise til Kypros når du som Anna Rasmussen har vært der hver sommer siden du var liten.  Hva blir da så magisk med å reise tilbake dit?  Det finnes mange magiske reisemål i Norge.

Jeg kommer ikke til å bestille meg sydenferie i mitt forsøk på å nå bloggtoppen.  Men følger du bloggen min, vil jeg fortsette med å dele blogginnlegg om magiske opplevelser her i landet.  AurlandsfjelletStavkirker og geitost…. og Fleischer Hotell…. er eksempler på det.  Og om ikke lenge kommer et innlegg om Hadeland. Følg med, følg med.

6 kommentarer
    1. Nei det blir ikke sydenferie på meg heller i år. Sommerfølelsen har vært her og sommerfølelsen kommer tilbake 😀 Akkurat nå sprutregner det ute…………. og jeg har bare noen få vakter igjen også er det ferie på meg! Bobiltur blir tingen i år! I Norge 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg